Orkla satser i Kina: - Føler ikke press for å lære kinesisk
Orkla vil nå inn på det kinesiske markedet med norske produkter som Møllers tran. Markedsføringselever har likevel ingen plan om å lære seg mandarin.
Tomas Johannessen (21), elev ved Høyskolen Kristiana, mener det generelt er et større press på å lære seg språk, men vil personlig ikke lære seg kinesisk.
- Jeg mener det er et større press på å lære seg språk, men engelsk er nok fortsatt det viktigste. Det vil selvfølgelig være attraktivt å kunne språket nå som Orkla varsler nysatsing i Kina, men jeg tror det kinesiske markedet er for sært til at norske produkter vil ta av.
Johannessen frykter også at kinesere kommer til å stå først i køen til jobber om Orkla gjør suksess i Kina på grunn av lavere kostnader.
Studiekonsulent for kinesisk ved Universitet i Oslo, Lene Ørbech Jensen, mener satsingen kan være positivt for studiet.
- De siste årene har søkertallene gått noe ned, men fortsatt tas det opp rundt 60 studenter hver høst. Jeg tror en norsk satsing i Kina kan ha positive innvirkninger på studiet. Det er som regel studenter som er intresserte i kinesisk kultur, historie og språk, og de som ønsker å jobbe med forskning, undervisning eller handel og i unterrikstjenesten, som søker seg til vårt program.
Det er gjennom nettgiganten Alibama Orkla skal selge sine produkter.