DNB-kampanjen #huninvesterer engasjerer
Kampanjen har nådd ut til over 3000 kvinner, spesielt blant unge, på sosiale medier.
Med kampanjen #huninvesterer vil DNB forsøke å oppfordre kvinner til å investere i aksjer og fond. Basert på DNB sin kundedata er det stor økonomisk skjevhet når det gjelder kvinner og menn sin egen økonomi. Kampanjen #huninvesterer skal bidra til økt kunnskap for kvinner som vil investere. Siden den ble lansert i september har den skapt stort engasjement. Facebook-gruppen #huninvesterer har i dag rundt 3000 medlemmer.
Kornelia Minsaas , ambassadør for DNBung, er selv en av de som har bestemt seg for å lære mer om investering.
Hvorfor er det viktig at kvinner investerer?
–Kvinner selv sier at det er viktig for dem å være økonomisk selvstendig. Men her har vi en vei å gå viser tallene. Kvinnen henger etter både når det gjelder eierandel i bolig, formue, hvordan vi sparer, hvor mye vi sparer og ikke minst kunnskap!
Hva er grunnen til at kvinner ikke investerer?
-Forskning viser at kvinner har lavere kunnskap om økonomi enn menn, og dette gjelder særlig unge kvinner. Dette må vi gjøre noe med. For kunnskap om økonomi gir frihet. Det gir frihet til å leve slik du ønsker og følge drømmene dine. Det gir frihet til å gå ut av et dårlig forhold uten å miste alt, og til å unngå å havne i luksusfellen.
Ser dere en endring i unge kvinners interesse når det gjelder mulighetene for sparing i aksjer og fond?
-#Huninvesterer har skapt mye engasjement på @dnbung kontoen på Instagram. Over 12.000 engasjerte seg den uken jeg skulle lære mer om fond og aksjesparing. Først antok vi at de unge ville være den målgruppen som brydde seg minst om kapitalgapet, men her tok vi helt feil. Det er faktisk de som ser ut til å bry seg mest. Det er litt tidlig å si enda hvor stor endringen er, men vi ser at mange kvinner laster ned appen Spare, engasjerer seg på Instagram og Facebookgruppen Huninvesterer deler hvordan de sparer og spør om råd.