Klærne vi dumper
På mottaket til Fretex i Oslo kommer det hver dag inn 30 tonn med klær. Likevel havner mesteparten av klærne våre i søpla.
En bærekraftig tankegang vil for mange bety å levere brukte klær til nærmeste klescontainer. Ute av syne, ute av sinn. Bærekraftsansvarlig i Fretex, Arnt-Willy Hjelle, mener mange har misforstått poenget med gjenbruk.
– Har jeg levert noe til gjenbruk, kan jeg med god samvittighet kjøpe meg noe nytt. Dette er en vanlig oppfatning hos mange, mener Hjelle.
Han begynte i Fretex i 2008, og har siden den gang sett en jevn økning av klær som kommer inn til mottaket.
– I dag snakker vi seksti tonn på landsbasis – hver eneste dag. Men hovedproblemet er faktisk at opptil ti tonn klær per nordmann havner rett i søpla. Halvparten av dette er hele og fine klær som kunne vært brukt på nytt. Her trengs det en holdningsendring, sier Hjelle.
– Et kjempeproblem
Og selv om Fretex gjør en stor innsats for å redde levedyktige klær, sliter de med håndteringen av de enorme mengdene som kommer inn av ødelagte og tilgrisede tekstiler.
– Det er i ferd med å bli et kjempeproblem. Vi har sprengt kapasitet på å ta imot tekstiler som ikke er gode nok til å gjenbrukes. Per i dag går 69 prosent av tekstilene til gjenbruk, 25 prosent går til materialgjenvinning av nye produkter, og 5 prosent går til energigjenvinning. Fretex håper på ny teknologi slik at vi kan øke gjenvinningen av tekstil, men per i dag er brensel eneste mulige utvei. Så det beste hadde selvsagt vært om folk kastet mindre, sier Hjelle.
En som er glad for at folk kaster mye, vel og merke i gjenbrukscontaineren, er UFF-medarbeider Isabelle Norlén på Uff Vintage i Oslo.
– Jeg synes det er kjempegøy med vintage, og spesielt klær fra 50- til 90-tallet som vi selger mye av her. Det er generelt mye ivrig ungdom som handler, men også en del eldre folk som synes det er stas å finne igjen skatter fra en tilbakelagt tid, sier hun.
Bevisst ungdom er redningen
Og det er nettopp ungdommen som ser ut til å skape lys i forbrukertunellen, mener Hjelle:
– Vi ser spesielt at de unge går frem som de bevisste forbrukerne. I fjor gikk salget av nye klær ned med 2% her i Norge, noe som er et godt tegn. Men det går ikke fort nok. Eneste måten å stoppe overproduksjonen av klær på verdensbasis, er å begynne med seg selv. Fretex´ rolle er ikke å gå rundt med pekefingeren, men som den kommunikatøren vi er, må vi kunne oppfordre folk til å bli flinkere til å tenke seg om: Trenger du virkelig noe nytt, eller kan det kjøpes brukt i stedet for?