Dramastudentene må opptre uten publikum: - Vi føler oss urettferdig behandlet
På Drama- og teaterkommunikasjonslinjen på OsloMet skal studentene holde forestilling som en del av utdanningen. Én av gruppene må likevel opptre uten publikum som følge av smittevernstiltak, noe studentene reagerer på.
I fem uker har studentene jobbet med oppsetningen av Jeppe på Bjerget. De er én av seks grupper som setter opp stykket, og skulle være sist ute blant alle på trinnet sitt. Fredag 6. november kom imidlertid meldingen om Oslos sosiale nedstengning, og den påfølgende mandagen fikk de vite at også oppsetningen deres vil blir påvirket.
Stykket som tidligere skulle bli fremført foran klassekamerater og resten av trinnet skulle nå bli bevitnet av kun seks lærere. Medstudentene får mulighet til å se det tatt opp på video.
Urettferdig
Elise Juul Stensrud er 20 år og går førsteåret på studiet. Hun har drevet med teater siden hun var åtte år og er en av studentene på gruppen som ikke får ha publikum. Hun legger ikke skjul på hva hun tenker om saken.
- Det er skikkelig kjipt. Vi føler oss urettferdig behandlet, sier Stensrud.
Hun er klar på at publikum er noe av det viktigste i en teaterforestilling. Hun forteller at hun kommer til å savne interaksjonen mest av alt.
- Å spille teater er å påvirke publikum, vi gir veldig mye av oss selv. Uten publikum forsvinner mye av gleden med teater. Vi har mistet all motivasjon.
Har forståelse
Det var ledelsen på institutt for Estetiske fag som tok beslutningen om at den siste gruppen ikke fikk ha publikum til stede. Studieleder Petter William Hansen sier han forstår at studentene kan synes mangelen på et publikum kan være vanskelig.
- Aspektet ved en «live» fremføring er helt vesentlig for teateret; og dette nærværet er en svært viktig bestanddel av teater og drama, skriver Hansen i en epost.
Studentene selv mener lærerne ikke har vært imøtekommende for deres forslag til løsninger. Stensrud forteller at de forslo å kunne ha visning for tre og tre studenter av gangen, med god avstand, men at dette ikke kom på tale.
- Men 5-6 lærere skal kunne se på? Hva er forskjellen, lurer hun.
Hansen svarer at, grunnet slik reglene er fra Oslo kommune og OsloMet, hadde ikke et unntak vært mulig, og forklarer videre.
- Dette er ikke en situasjon noen ønsker seg, men det er nødvendig for å følge påbud og holde smittetallene lavest mulig, skriver han.
Han gjør det også klart at det ikke er presisert at medstudentene må se andres oppføringer live, og sikter da til at de vil ha mulighet til å se det på video.
Viktigheten av publikum
Flere av studentene fremhever viktigheten av det å kunne få spille live. Tina-Elise Dickson Knudsen går 2. året på Dramaturgi og har selv hatt faget. Hun synes det er veldig trist at en av gruppene ikke får ha publikum, og at å spille for et videoopptak er noe veldig annet.
- Selv ga det oss mye å spille for et publikum, forteller Knudsen.
Hun mener at i hvert fall halve klassen burde ha fått kommet og sett stykket, og sikter til at flere allerede er i etablerte kohorter.
- De har sosialisert allerede, og om en har korona har de alle det uansett.
Tviler på effekten
Stensrud selv er kritisk til nedstengningen av teaterforestillinger slik som deres.
- Jeg føler regjeringen overreagerer. Teater er ikke der folk blir smittet. Hvorfor skal man ta vekk folks mentale helse, lurer hun.
Hun føler heller ikke at visningen ville hatt noen effekt på smittesituasjonen, og synes det varierer når ledelsen prioriterer smittevern. Hun forteller at samme dagen som nedstengningen ble annonsert var det en gruppe som hadde fremføring med publikum, og at gruppene fortsatt fikk omgås mandagen etter.
- Vi var 26 personer i et altfor lite rom nå på mandag (red. 09.11), den dagen vi fikk vite at vi ikke fikk ha publikum senere samme uken, sier Stensrud.
- Hvordan gir det mening?
Til dette svarer Hansen:
- OsloMet og Institutt for Estetiske fag fulgte Oslo Kommunes krav om ytterligere nedstengning; og en økende grad av tiltak ble da utført fra tirsdag 10.november; samtidig som resten av kommunen stengte ned.