Kampanje førte til økte salgstall
#BeholdOslo-kampanjen florerte i sosiale medier i førjulstiden. I etterkant opplever flere bedrifter salgsøkning.
[[{"fid":"48946","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default"}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
En tidlig novembermorgen ble butikkeiere møtt med store skilt som prydet Thorvald Meyers gate i bydelen Grünerløkka. I løpet av natten hadde en gruppe på omkring ti personer hengt opp plakater som oppfordret Oslo-befolkningen til å handle julegavene lokalt. Stuntet ble fort kjent på sosiale medier under emneknaggen #BeholdOslo.
Sollin Sæle, kvinnen bak kampanjen, forteller at ideen stammer fra opplevelsen av en stadig økende gentrifisering av Grünerløkka, samt en frykt for at byens små bedrifter snart vil bli erstattet av de store kjedene.
– Det er så kjedelig når alt blir likt, sier Sæle.
Gode desembertall
Blomsterbutikken Winther Blomst er en av de involverte bedriftene i kampanjen. Butikkeier Tore Winther forteller at de har hatt en kraftig økning fra desember året før.
Han tror at kampanjen har spilt en rolle i de økte tallene.
– Jeg tror nok det satte en liten støkk i folk, at folk tenkte litt. Jeg tror det kommer til å påvirke oss videre, sier Winther.
Usikker fremtid
De små bedriftenes kamp mot de store kjedene ble diskutert under torsdagens paneldebatt på Deichman Bjørvika. En av de deltakende var Victoria Marie Evensen (Ap), byråd for næring og eierskap.
Evensen forklarer at det ikke er mange politiske virkemidler som kan sørge for at en kjede ikke etablerer seg. Hun presiserer derfor at det er viktig at lokalbefolkningen støtter de små, enkeltstående bedriftene.
– Jeg tror at den beste medisinen vil være å få bruke byen vår igjen, sier byråden.