Påskegodteri nærmer seg utsolgt før påske
Tidlig salg av påskevarer fører til tomme hyller både hos leverandørene og hos butikkene.
Påsketiden nærmer seg og folk gjør seg klare for en tid med avslapning, kos, og ikke minst, god mat og drikke.
Simen Kjønnæs Thorsen, kommunikasjonsrådgiver i Coop, forklarer at påsken er en tid hvor nordmenn virkelig tar seg tid til å kose seg litt ekstra. Dette gjenspeiles i butikkene, hvor kunder handler inn mer mat, drikke og påskegodteri.
– I fjor solgte Extra mer enn fire ganger så mye smågodt i påskeuken, enn de gjorde i uken før. Solo-salget langt mer enn dobler seg i alle varianter hos Ekstra i påskeuken, forteller Thorsen
Påskegodteri dukker opp i butikkhyllene allerede mot slutten av januar, og etterspørsmelen stiger frem mot påske.
Etterspørselen har sine utfordringer
Det er ingen hemmelighet at det kjøpes mye mat og godteri i påskeuken. Men Julija Zavadskaja, daglig leder på Joker Parkveien Oslo, kan fortelle at deres butikk nærmer seg utsolgt for påskevarer allerede før påskeuken starter.
– Dette er et problem. Jeg synes at vi må begynne å selge påskevarer i starten av mars, ikke i slutten av januar, sier Zavadskaja.
Zavadskaja forklarer at den tidlige ettersprøselen resulterer i tomme hyller hos både butikker og leverandører.
– Salget starter så tidlig, så leverandørene og butikkene blir tomme. Det er dumt fordi man vil jo gjerne selge varene folk har lyst på til påske, sier Zavadskaja.