Gokartbanen har byttet til elektrisk – en stille revolusjon i motorsporten

I vår tok landets største innendørs gokartbane et stort steg inn i fremtiden ved å bytte fra bensindrevne gokarter til elektriske. Med dette ble de en av de første i Norge, men ikke alle er enige.

En gokart som forsøker en knapp sving, sett fra et fugle perspektiv

De nye lettere elektriske gokartene kan håndtere svinger i høyere fart

Siden i Mars har taket vært utstilt med elektriske ladere

Ifølge eventansvarlig, Ola Pedersen, var byttet til elektriske gokarter i stor grad motivert av økonomiske og praktiske hensyn. Selv om man kanskje skulle tro at strømforbruket ville øke, har det motsatte skjedd. Et tidligere problem med luftkvaliteten på banen krevde at et massivt luftfiltreringssystem jobbet kontinuerlig for å holde eksosgassene nede. Nå som de bensindrevne kartene er byttet ut, har behovet for filtrering minsket drastisk, noe som har ført til lavere strømforbruk.

— Problemet med luftkvaliteten var et stort ett før, den er langt bedre nå, forklarer Pedersen.

Det praktiske ved bensindrevne biler var også en utfordring.

— Det var en risiko hver gang vi fylte tankene. Ofte måtte vi stå klar med brannslukningsapparatet, legger han til.

Utfordringer med varighet og logistikk

Overgangen til elektriske gokarter har imidlertid ikke vært uten utfordringer. De nye elektriske kartene har en batteritid på rundt 45 minutter, sammenlignet med de bensindrevne som kunne gå i opptil to timer. For lengre løp, som det nylig avholdte to-timers løpet, måtte lagene bytte gokart midtveis.

—Dette var en logistisk utfordring, innrømmer Pedersen.

—Vi måtte sørge for at hver kart var riktig nummerert og at tidtakerne på undersiden av kartene byttet til riktig kart.

Til tross for de nye utfordringene har gokartbanens team jobbet hardt for å få systemet til å fungere uten at deltakerne hadde noen kommentarer på økt tid i pitten eller feil gjort av crewet.

Crewet jobber hardt for å få logistikken til å gå opp. Foto: Jonas Skorstad/Journalen

Deltakernes meninger om overgangen

Blant deltakerne var meningene delte. Robin Bjørgen fra Teleplan Global er skeptisk til el-kartene.

— De er for tunge. For tyngre førere blir dette en ulempe, forklarer han.

På spørsmålet om luftkvaliteten, er Robin likegyldig, men er enig i at lukten er bedre.

— Jeg må innrømme at det lukter mindre bensin.

Mange deltakere er i mellomtiden svært fornøyde med byttet.

— Luftkvaliteten er mye bedre, Det er også mindre støy, bilene reagerer raskere, og fordi de er tyngre, har din egen vekt mindre betydning, mener en fører fra det vinnende laget Porsche.

Etter den lengste strekka, må førerne håndtere en brå svin i høy fart. Mange førere mener de nye kartene bidrar til raskere vendinger. Foto: Jonas Skorstad/ Journalen