Brannalarmer skaper kaos og tap for Olivia i sentrum

Hyppige brannalarmer skaper kaos og økonomiske tap for Olivia Eger. Daglig leder i Olivia er frustrert over at gårdeier ikke vil ta ansvar.

En mann i refleksjakke går mot bygningsarbeidet som foregår utenfor Olivia Eger

Den siste tiden har brannalarmen på Olivia Eger skapt stor frustrasjon for ansatte og kunder.

Olivia Eger, en populær restaurant i Oslo, har den siste tiden hatt store utfordringer med hyppige brannalarmer. Alarmene som går flere ganger i måneden, har påført restauranten store økonomiske tap ifølge daglig leder Adriano Capoferro.

– En typisk brannalarm som vi hadde forrige uke, hadde en total kostnad på 150 000 kroner, sier han.

Olivia Eger er en av de største restaurantene i Karl Johan. Restauranten har tre etasjer og plass til nesten 500 gjester. Capoferro opplyser at det derfor tar lang tid å få kundene inn i restauranten igjen. At det i tillegg kan ta opptil en time før brannalarmen avsluttes, gjør at restauranten taper mye penger per alarm.

– All maten i kjøkkenet som holder på å bli laget, må kastes og lages på nytt igjen. I tillegg må all maten som allerede er servert kastes og lages på nytt igjen, legger han til.

Adriano Capoferro står innedørs og smiler i resturanten sin Olivia Eger
Adriano Capoferro, har vært daglig leder i Olivia AS siden 2023, han håper på en snarlig løsning. Foto: Petter Andreas Lona

Forlater uten å betale

En annen utfordring er at noen av gjestene forlater restauranten uten å betale når brannalarmen går.

– Naturligvis orker jo ikke alle gjestene å stå ute i kulda og vente en time. Så de tar jakkene sine med seg, lar mat og drikke stå igjen inne, og så går de, forklarer Capoferro.

Han understreker at han selvfølgelig forventer at kunden betaler for maten de har spist, men sier at de ikke ønsker å måtte jage kundene nedover Karl Johan.

"Hvis gjestene etter å ha stått ute på gaten og fryst i 30 minutter, velger å gå, så har jeg forståelse for det"

Adriano Capoferro, Olivia AS

– Det er klart man kan gå med en betalingsterminal og jage folk på utsiden. Men nå har jo gjestene først fått avbrutt middagen sin, og så har de stått 30 minutter ute i kulda. Og da fly etter dem å kreve penger av dem. Det er ufint, og det vil vi ikke gjøre, sier Capoferro.

Han legger til at resturanten selvfølgelig ikke belaster kunden for mat som har blitt kald mens kundene har ventet utenfor, og at gjestene selvfølgelig får maten servert på nytt.

– De gjestene som er såpass tålmodige og venter til alarmen er over, får selvfølgelig all maten på nytt igjen gratis, sier han.

Forbrukerrådet: Ingen rett å stikke fra regningen

Thomas Iversen, fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, sier at han ikke har noen oversikt over hvor vanlig er det at kunder stikker av fra regningen under en brannalarm. Han understreker dessuten at kundene har en plikt til å betale for maten de har spist, selv om brannalarmen går.

– Hvis kundene har spist maten, så skal de også betale regningen. Dersom brannalarmen gjør at deler av måltidet ikke blir som avtalt, typisk hvis suppen blir kald, er det naturlig at restauranten ikke krever betalt for denne delen, men heller ikke dette gir deg rett til å stikke fra regningen, sier Iversen.

Han legger til at det å forlate et serveringssted uten å betale for maten kan straffes med bot eller i verste fall fengsel.

– Før kundene går fra stedet bør de snakke med en ansatt ved restauranten for å avtale hvordan de skal betale for måltidet, sier han.

Olivia: Savner en løsning fra gårdeier

Capoferro sier at han har forsøkt komme frem til en løsning med Promenaden Management, som er eier bygget. Men han er frustrert over at de ikke har vært villige til å påta seg ansvaret for tapet restauranten har som følge av alarmene.

– Gårdeier har ikke vist seg å være spesielt imøtekommende eller lydhøre til våre krav, og de har ikke vært villige til å påta seg det ansvaret jeg mener de bør påta seg foreløpig, sier Capoferro.

Capoferro trekker frem at alarmene går på grunn av tekniske feil i det nye systemet som gårdeier har satt inn.

– Det er de som har endret på brannsystemet. Når det er deres feil at brannalarmen går, finner vi det naturlig at de skal ta ansvaret for dette, sier han.

Gårdeier: Sensitive for støv og støy

Tine Slaatten, driftsansvarlig for bygget i Promenaden Management, sier til Journalen at de er klar over situasjonen og har dialog med Olivia om alarmene.

– Vi har selvsagt stor forståelse for at de hyppige brannalarmene har skapt frustrasjon både for Olivia og deres gjester, og tar dette på største alvor, sier Slaatten.

Slaatten sier videre at brannalarmsystemet fungerer som det skal, men at sensorene er sensitive for støv og annet støy.

– Dette resulterer i enkelte "falske" alarmer. Vi arbeider med å finne løsninger som sikrer stabil drift fremover. Samtidig må vi understreke at å ivareta sikkerheten i bygget alltid er vår hovedprioritet, avslutter hun.