Frykter å bli totalt isolert

Det planlegges store endringer på Lindeberg Senter. Som følge av dette blir bussholdeplassen Lindeberg T flyttet, noe som påvirker framkommeligheten til de funksjonsnedsatte.

Her stopper bussen på Lindeberg T bussholdeplass, rett ved senteret og T-banestasjonen

Her er Lindeberg T bussholdeplass, rett bak er T-banen plassert. 

Bussholdeplassen er i dag plassert kun hundre meter fra T-banestasjonen, og det ligger rett ved Lindeberg Senter. I det nye forslaget blir bussholdeplassen plassert i bunnen av en bakke. Da må man gå rundt 150 meter i oppoverbakke for å komme seg til senteret og T-banestasjonen. Sadia Jabeen Iqbal er nestleder i Norges Handikapforbund, og hun forteller at de er svært bekymret for hvilke følger flyttingen vil ha.

– Mange forteller at de er redde for å bli totalt isolerte nå som vinteren kommer. For å kunne delta i samfunnet, er alle avhengige av at kollektivtransporten fungerer. Det er viktig at hele reisen fungerer for å komme seg til arbeid, utdanning og for å delta på sosiale aktiviteter. Det er av stor betydning at busstoppet blir der det er, med kort vei til T-bane og senteret med butikker og apotek, skriver Iqbal i en e-post.

Lite hensyn til innbyggerne

Bakken man må gå opp hvis bussholdeplassen flyttes
I bunnen av denne bakken kan den nye bussholdeplassen bli plassert

FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne skal bidra til å motvirke diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. I denne saken synes nestlederen det er vanskelig å se at det er tatt hensyn til dette. Hun reagerer også på at det virker som andre hensyn har gått foran innbyggerne.

– Det kan tenkes at andre hensyn til blant annet bussen har gått foran innbyggernes. I forslaget om flyttingen argumenteres det også for at støy har vært en medvirkende årsak til hvorfor bussholdeplassen skal flyttes 150 meter ned en bakke. Det er andre steder i Oslo som er betydelig mer bråkete enn akkurat på Lindeberg, forteller nestlederen.

Handikapforbundet synes at argumentet om støy er underlig, spesielt fordi de bussene som kjører denne strekningen er elektriske.

Ikke vedtatt ennå

Rolf Rolid er senior kommunikasjonsrådgiver i Plan- og bygningsetaten. Han forteller at saken fortsatt er under behandling hos dem, og at de nå jobber med å samle og vurdere alle innspill de har fått.