Starter språkarbeidet fra fødsel
Barn har bedre mulighet til å lære seg et nytt språk om de mestrer sitt eget morsmål godt. Med et vellykket prosjekt har bydel Alna tatt denne teorien ut i praksis.
- Prosjektet "Språk i familien" hadde som mål å styrke språkkompetansen for flerspråklige barn.
- Helsestasjonen og språkpedagoger etablerte et tett samarbeid under prosjektet.
- Resultatene fra prosjektet er positive og mange av tiltakene videreføres.
Foreldrene som var med på prosjektet, har vært fornøyde med økt informasjon allerede fra graviditeten. Språkpedagog i Alna, Ingrid Lecomte, presiserer at dette var et av målene med prosjektet.
— Vi som jobber med språk møter sjeldent familiene før en eventuell bekymring, og helsestasjonen treffer jo alle, men språk er ikke det de jobber mest med, forklarer Lecomte.
Bydelene Alna og Bjerke ønsket å styrke deres språkarbeid allerede fra graviditet. Prosjektet "Språk i familien" har pågått det siste året og styrker samarbeidet mellom fagsenteret og helsestasjonen. Etter fullført prosjekt videreføres de fleste tiltakene og tilbakemeldingene er gode.
— Prosjektperioden var veldig kort, så vi fikk ikke gjort alt vi ønsket. Hadde vi hatt mer ressurser ville vi også tatt med barnehagene i deler av arbeidet, som for eksempel på fagdagene, sier Lecomte.
Under prosjektperioden ble det ansatt en språkpedagog på heltid i hver av bydelene. I etterkant av prosjektet er denne stillingen tatt vekk. Lecomte og resten av språkteamet fortsetter likevel det gode arbeidet.
— Vi skal ha innbyggerne i fokus
Sykepleier, Sunniva Granlund, har vært del av prosjektets arbeidsgruppe på helsestasjonen fra starten. Hun forteller om bedre kontakt mellom dem og språkpedagogene.
— Det er forventet at det skal være et samarbeid mellom de forskjellige tjenestene, fordi vi skal ha innbyggerne i fokus, forklarer Granlund.
Gjennom fagdager har alle tjenesteområdene fått lære mer om språk, og om utfordringer rundt tematikken. I prosjektperioden har Alna hatt fire fagdager, men har som mål å få til årlige fagdager fremover også.
Bokmerke som informasjonsmateriell
Et av målene i prosjektet var å skape tilgjengelig informasjon for innbyggerne. Resultatet ble blant annet et bokmerke som deles ut til alle foreldre ved fem-måneders kontroll, med tips til hvordan jobbe med språk hjemme. Granlund forteller at foreldrene setter pris på bokmerket fordi det er enkelt og konkret informasjon.
— Formatet er litt utfordrene, ettersom at teksten ikke må bli for liten, så merket er litt bredere enn standard. Vi ønsket at det ikke skulle bli et hefte, men at du kunne ha det med deg eller henge det på kjøleskapet, forklarer Lecomte.
Spent på videre resultater
Ifølge NDLA er det å mestre språket godt, i samme tempo som jevnaldrende, viktig for utvikling i alle områder av barns oppvekst. Det er viktig for kommunikasjon med voksne og jevnaldrene, og for leken, som er en stor del av barns lærings- og utviklingsgrunnlad. Ingrid Lecomte og Sunnvia Granlund er begge spent på om dette arbeidet vil merkes, når barna som har fått delta i prosjektet kommer i grunnskolealder.
Relevant for flere bydeler
— Alle kommuner og bydeler som kjenner seg igjen i det samme, bør vurdere et lignende prosjekt. Et tips til kommuner og bydeler som ønsker å starte noe lignende, er å tenke bredt så man samler seg og skaper noe godt sammen, anbefaler Lecomte.
Hun legger til at det er viktig å samarbeide på tvers av enhetene, slik at familiene får et tverrfaglig tilbud. Bydel Stovner har også begynt på et lignende prosjekt, "Godt språk, bedre forutsetninger", hvor det også er fokus på tidlig språkutvikling. Prosjektet er fremdeles pågående, så resultatene er enda ikke satt.