Unikt og nytt tilbud for småbarnsfamilier på Holmlia
Åpent hus med "BarnasOase", i samarbeid med Holmlia Frivilligsentral og Nærmiljøkontoret, har lagd et nytt og spennende prosjekt som varer fra august til og med juni neste år. Prosjektet er støttet av bomiljøtilskuddet.
Dette nye programmet er spesielt skapt for småbarnsfamilier som bor på Holmlia, med formål om å styrke fellesskapet og assistere barnas utvikling i nærmiljøet. Gjennom pilotprosjektet vil småbarn få mulighet til å delta i et ukentlig program der de leker, lærer og samspiller med hverandre. Slik får barna en strukturert og lærerik opplevelse, parallelt har foreldrene en aktiv rolle i programmet.
"BarnasOase" tar i bruk av Montessori-pedagogikk. Montesorri-pedagogikk er en læringsmetode dannet av Maria Montessori. Pedagogikken går ut på å gi barn frihet til å lære i sitt eget tempo, med støtte fra voksne.
Vil være et trygt sted for småbarnsfamiliene
Noemie Dubois Linda er skaperen bak «BarnasOase» og er utdannet som pedagogisk leder. Hun er opprinnelig fra Frankrike og har to barn på tolv- og åtte år.
— Av tidligere erfaring så vet jeg at det er vanskelig å integrere seg i Norge. Jeg kunne ikke norsk da jeg fikk datteren min, sier Noemie.
Da Noemie fikk sitt første barn følte hun på et utenforskap av sin barselgruppe i sin tidligere bydel. Slik startet viljestyrken med å hjelpe andre foreldre som går gjennom det samme som hun har opplevd på før.
— Jeg bor nå i en bydel der det er mange flerkulturelle folk som har det vanskelig med å tilpasse seg i det norske kultur, forteller hun.
Åpent hus i samarbeid med «BarnasOase» vil at småbarnsfamilier som ikke sender barna sine til barnehagen av ulike årsaker, skal oppleve prosjektet som et mellomledd og trygt sted. Hvor da foreldrene for eksempel mister frykt for at barnet blir mobbet for å ikke kunne snakke godt nok norsk. Eller om de bare har det vanskelig med å tilvenne seg norsk kultur.
— Foreldrene blir kanskje slik komfortable med å sende barna sine til barnehagen senere, tilføyer Noemie.
Tok bare tre måneder med å lære språket
Journalen har kommet i kontakt med småbarnsmor, Noshiin Riaz, som deltar i prosjektet sammen med sin sønn (fire år) og datter (ett år) og startet i september.
Noshiin og barna hennes besøker åpent hus med «BarnasOase» tre dager i uken og liker jobben de gjør.
Hun synes barna blir godt ivaretatt, og at de lærer ulike ting fra fysiske aktiviteter til normer og verdier.
— De lærer barna hvordan de skal oppføre seg med hverandre, bordskikk, vente på sin tur og å rydde lekene etter seg når de har lekt ferdig, forteller Noshiin smilende.
Sønnen hennes Zakaria er korona-barn og var hjemme i to år under pandemien.
— Zakaria kunne ikke snakke norsk tidligere. Hjemme så pleier han å synge sang han lærer fra «BarnasOase», og det har hjulpet med språket hans, sier Noshiin.
Noemie synes også at hun ser en positiv utvikling på språket til Zakaria.
— Han kunne ikke et ord på norsk for tre måneder siden, men nå kan han si «ha det bra og takk for i dag» eller «god helg», forteller Noemie kjempefornøyd.
Foreldrene deltar aktivt
Foreldrene er aktivt til stedet gjennom hele dagen og holder seg nært barna sine. Når barna er ute og leker eller sover, så får foreldrene opplæring i "International Child Development Programme" (ICDP) kurs, Montessori-pedagogikk, og veiledning om hvordan de skal tilpasse seg til norske verdier og kultur. I tillegg til hvordan de skal snakke med barna sine på en bedre måte.
"International Child Development Programme" (ICDP) er et forebyggende veiledningsprogram av barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) for foreldre, og setter fokus på å fremme barns læring og utvikling gjennom ulike metoder. Ferdigheter som tenkning, sosiale evner og følelser gjennom aktiviteter som er tilpasset for barnas alder blir satt fokus på.
I tillegg til å jobbe med barna, så blir foreldrene også involvert gjennom programmet ICDP. Programmet gir de verktøyene de trenger for å bidra til utviklingen til barna sine. Dette er nødvendig for å opprettholde læringen hjemme, og er til hjelp for foreldrene selv da de kan integreres bedre i samfunnet.
— I forhold til den norske kultur så er jeg en student selv også. Det jeg lærer under veiledningen tar jeg nytte av hjemme og lærer videre barna mine det, sier Noshiin til Journalen.