Kan kunsten speile angsten for krig?
Denne uken har kunstutstillingen «Bird of Ill Omen» prydet veggene på Galleri 69 i Oslo. Åpningen skjedde fredag 10. januar. Parallelt la regjeringen frem nye planer for Norges totalberedskap.
Utstillingen er laget av kunstnere Karen Nikgol og Julie Ebbing, og tar inspirasjon fra samfunnet. Det med temaer som krig, angst og makt. Dette vil kunne gjøre utstillingen ekstra spesiell for mottakerne, som kanskje har disse temaene i tankene fra før av?
Er du redd for at det skal bli krig i Norge?
— Nei, det er jeg ikke. Jeg er født i krig, så jeg har allerede opplevd krig, forteller Karen Nikgol (41).
Han vokste opp i Iran mens det var krig, og måtte flykte da han var liten.
— Ja, sånn sett kan jeg kanskje ha en frykt over å miste et land igjen. Men jeg er ikke redd for at krig skal skje.
Det øverste bildet skal ifølge Nikgol avbilde en bøddel med en galge som skal til å henge en opiumssmugler i Iran. Dette skjedde også da Nikgol var liten. Foto: Karen Sophie Cleve Sannes
I totalberedskapsmeldingen står det konkrete tiltak som må settes i gang, for å forberede Norge på en eventuell krig.
— Vi lever i en mer krevende geopolitisk og sikkerhetspolitisk situasjon, preget av Russlands angrepskrig mot Ukraina, krigen i Midtøsten, og tilspisset global konkurranse og rivalisering mellom stormakter om militær, politisk, økonomisk og teknologisk makt, skriver Camilla Fosse (43) i en e-post til Journalen.
Hun er senior kommunikasjonsrådgiver i Justisdepartementet, som var med på å legge frem totalberedskapsmeldingen.
— Nå må vi være bedre forberedt på krise og krig. I denne meldingen legger vi frem konkrete planer for hvordan vi skal få det til, og på den måten sørge for at Norge er så godt forberedt som vi kan, også på situasjoner vi håper at vi aldri havner i, forteller hun.
Det kan være skremmende for en befolkning å måtte forberede seg på en eventuell krig. Ikke alle vet hva det vil innebære.
— En slik frykt gjør noe sosialt med en befolkning. Vi går rundt og er redde, og oppfører oss deretter, påpeker Nikgol.
Hvordan kan kunsten speile frykten for krig?
— Kunsten kan jo speile den angsten gjennom å vise marerittaktige bilder, som har med de kulturene, de geografiene og den politikken å gjøre, sier Nikgol.
I utstillingen har han to malerier. Disse forteller Nikgol at er litt mer surrealistiske og ikke like dokumentariske.
— Ut ifra et slags mareritt man kan ha rundt disse temaene.
Nikgol har totalt åtte fotografier i utstillingen.
— Fire av dem handler om bodybuilderne til diktatoren Asad, og en slags anabol-steroid-bodybuilder-narko-tattoo-kultur som oppstod under hans regjeringstid.
De fire andre forteller han at handler om iranske kriminelle i møte med maktapparatet i Iran.
— Kunstens rolle føler jeg i hvert fall er jo ofte ikke å dirigere innenfor disse temaene, men heller å vise litt drømmeaktige løse forbindelser til det. De konkrete tingene, som står i kontrast til dette, får man jo i media. Mens dette her er mer løse forbindelser til angst for krig, hva krig gjør med kropp, med kjønn, med sosiale kulturer.
Ustillingen varer til 26. Januar og er kuratert av Nora Stangebye og Luca Sørheim.