Måtte innføre nye vaskerutiner

Restauranten Digg Pizza på Grünerløkka har aldri fått to positive tilsynsresultater på rad. Nå har de innført nye vaskerutiner.

Avdelingsleder Ngaemdee

Hansa Ngaemdee er avdelingsleder på Digg Pizza på Grünerløkka.

Siden 2021 har mattilsynet gjennomført åtte tilsynsvurderinger på restauranten Digg Pizza på Grünerløkka. Spisestedene som er en del smilefjesordningen blir jevnlig vurdert og får enten smilefjes, strekmunn eller surtfjes, basert på mattilsynets vurdering.

Halvparten av tilsynsrapportene til Digg Pizza på Grünerløkka har fått vurderingen strekmunn. Dette tilsier at butikken ikke oppfyller den hygieniske standarden til mattilsynet.

Tilsynsresultatene til Digg Pizza løkka
Tilsynsrapporten henger ved siden av inngangsdøren, slik mattilsynet krever. Nederst i venstre hjørne ser man de tidligere vurderingene. Foto: Selma Brattabø.

Mer kompis enn sjef

Hansa Ngaemdee er avdelingsleder på Digg Pizza Grünerløkka. Hun tok over for et halvt år siden, og tror det er flere grunner til de varierende tilsynsrapportene.

– Vi hadde ikke så strenge vaskerutiner, sier Ngaemdee.

– Men hvorfor tok ingen tak i de dårlige vaskerutinene på kjøkkenet?

– De fleste som jobber hos oss er studenter, og tidligere har også avdelingslederen vært jevnaldrende. Det har kanskje gjort at man blir mer kompis med de ansatte og ikke klarer å være like streng, forklarer Ngaemdee.

Insiden av Digg Pizza
Slik ser det ut på innsiden av Digg Pizza Grünerløkka. Foto: Selma Brattabø.

Leid inn profesjonelle vaskere

Litt etter Ngaemee tok over som avdelingsleder, gjennomførte mattilsynet en smilefjesvurdering som fikk strekmunn som resultat. Etter dette leide de inn profesjonelle vaskere.

– Som sagt var et av de største problemene våre dårlige vaskerutiner. I tillegg ligger restauranten i en gammel bygning, med stor takhøyde. Det har gjort det utfordrende å vaske under taket, og nå har vi leid inn vaskefirma som vasker gulv og tak for oss. To uker etter første vurdering kom mattilsynet tilbake og endret strekmunn til smilefjes.

Tror ikke mange kunder legger merke til tilsynsresultater

Til tross for varierende tilsynsresultater, er det ikke mange kunder som faktisk ser på tilsynsrapportene, tror avdelingslederen.

– Vi har ikke lagt merke til at kunder ser mye på tilsynsrapporten. Det var nok noe kundene var mer opptatt av under Covid, sier Ngamdee.

Studentene Terese Ivesdal (23) og Sofie Sveindal (24) er ikke veldig oppmerksom på tilsynsrapporter når de velger spisested.

Studentene Terese Ivesdal og Sofie Sveindal
Therese Ivesdal (v.) og Sofie Sveindal (h.). Foto: Selma Brattabø.

– Jeg legger egentlig ikke merke til smilefjesrapporter, men jeg blir mer skeptisk til spisesteder dersom jeg går gatelangs og ser noen som har fått dårlig måling, sier Ivesdal.

– Samme her. Men dersom jeg har hørt noe positivt om stedet fra noen andre veier det opp for en eventuell dårlig måling, sier Sveindal.