"Spermageddon" setter fyr på sexdebatten

Eksperter ønsker at skolen tar et større ansvar og inkluderer en mer helhetlig seksualundervisning. Alette Rosé (19) og Olea Reite (18) er elever ved Elvebakken videregående skole, og mener at det er viktig å skape trygge rom for å prate om seksualitet.

To unge jenter står ved siden av hverandre på biblioteket og smiler

Alette Rosé (t.v) og Olea Reite (t.h) etterspør bedre seksualundervisning.

– Hei Olea. Jeg snakker om sex. Vil du være med?

– Ja, sure.

– Kommer du på en gang vi har hatt seksualundervisning? Jeg kommer ikke på det.

– Ikke vi nei, men jeg hadde en veldig ivrig vikar på barneskolen som skulle ha naturfagstime med oss, egentlig om planter eller noe sånt, men da ville han ha seksualundervisning.

På biblioteket på Elvebakken videregående skole sitter Alette Rosé (19), som har pauset lesingen om den russiske revolusjon for å snakke om seksuell revolusjon.

Avgangseleven forteller at hun har lyst til å se den nye animasjonsfilmen Spermageddon. Midt i samtalen kommer venninnen, Olea Reite (18). Når hun får spørsmål om å bli med i samtalen, legger hun fra seg veska og setter seg på gulvet ved siden av Rosé.

Venninnene tror filmen har skapt debatt fordi sex er et sårbart og tabubelagt tema.

– Sex er jo knyttet til skam i veldig stor grad. Du snakker ikke om det med barna dine, annet enn en "blomsten og bien"-samtale, forteller Reite.

Filmplakaten til Spermageddon står ved siden av trappa inne i kinoen
Animasjonsfilmen Spermageddon er regissert av Tommy Wirkola og Rasmus A. Sivertsen. Foto: Maria Ulvevadet

Fra "blomsten og bien" til porno på mobilen

Filmen Spermageddon handler om to tenåringer som skal ha sex for første gang. Animasjonsfilmen skildrer både hva som skjer i kjønnsorganene, hva som skjer i hjernen og ikke minst hvor kleint det kan være å ha sex for aller første gang. Hovedpersonen Jens går siste året på videregående og før Jens skal på hyttetur, prøver faren seg på den litt kleine "blomsten og bien"-samtalen.

– Blomsten og bien? Er det en metafor? For jeg har sett på hardcore porno på mobilen siden jeg var 13, svarer Jens til farens forsøk på å lære sønnen om sex.

En kvinne sitter med en kopp te i hendene og ser ut av vinduet. I vinduskarmen ligger det bøker om sexologi
Sexolog Iselin Guttormsen var ikke usikker på valget om å la sin 12 år gamle datter se Spermageddon. Foto: Privat

Sexolog Iselin Guttormsen mener at det å skulle ha "the big talk" med ungdom i slutten av tenårene er altfor sent.

– Du trenger ikke å ha den store praten om blomsten og bien hvis du fra tidlig alder av viser at det er et åpent rom for å kommunisere om sex. Det starter allerede fra barnehagealder, sier Guttormsen.

Sexologen understreker viktigheten av at barn har et trygt rom for å snakke om seksualitet, enten det er med foreldrene sine eller på skolen. Hun synes at skolevesenet har et stort ansvar når det gjelder seksualundervisning og understreker at undervisningen ikke bare skal handle om "knulling", men også om samtykke, empati, medmenneskelighet, nytelse og kjærlighet.

– All forskning viser at jo tidligere barn får kunnskap om sex, og jo mer de kan føle at de har noen trygge voksne å prate med, desto tryggere debuterer de seksuelt. De debuterer tryggere i form av at det er en partner de kjenner og i form av beskyttelse, som kondom osv., legger hun til.

Seksualundervisning på skolen - treffer den egentlig ungdommen?

På det ellers stille biblioteket, snakker de to venninnene om sine opplevelser av seksualundervisningen i skolen.

– Vi hadde litt på ungdomsskolen, men da var det jo bare sånn "hvordan ta på kondom" med en banan. Det lærer meg ingenting, sier Rosé.

Begge jentene mener seksualundervisningen er for konsentrert om biologien og at den mangler det psykologiske aspektet.

– Det var egentlig mest biologisk, om sædcelle og eggcelle, men om vi har hatt samtykkekurs eller noe kommer jeg ikke på. Jeg bryr meg ikke så mye om hva som skjer inni kroppen, forteller Rosé.

– Ja, det trenger man egentlig ikke å vite før man er 25 år og skal få barn, legger Reite til.

Både Reite og Rosé mener tematikk som samtykke og stigmaet rundt sex bør få en plass i pensumet.

– Man starter ofte med å si at sex er den mest naturlige tingen i verden, som det jo er, men det er jo fortsatt utrolig sårbart. Og veldig rart for mange unge, forteller Reite.

Venninnene skulle ønske skolen var en større arena for å prate og lære om sex.

– Jeg synes at det kanskje kunne vært flere fag til det på skolen. Sånn at du ikke har én seksualundervisning i sjette klasse og så er du ferdig med det, fordi da har du bare ett perspektiv på sex. Så plutselig på ungdomsskolen så har man noen få timer om det. Og så har man kanskje sex, eller man har en kjæreste som har lyst til å ha det, og da er det viktig å vite mer om samtykke og hvordan du skal føle deg trygg, forteller Reite.

Bedre seksualopplæring i lærerutdanningen

I slutten av februar kom Redd Barna med en rapport om lærere sine perspektiver på seksualundervisning. Der pekte de på behov for strukturelle endringer.

Redd Barnas anbefalinger for en bedre seksualundervisning
  • Alle lærerutdanninger må sikre at lærerstudenter får tilstrekkelig kompetanse i helhetlig seksualitetsundervisning.
  • Skoleledelsen og utdanningsmyndighetene må være tydelige, stille krav til at alle elever får en helhetlig seksualitetsundervisning, samt sørge for tid til samarbeid og at
    nødvendige ressurser er tilgjengelige.
  • Utdanningsmyndighetene må også bistå med ressurser til pedagogisk
    utviklingsarbeid, samt oppdaterte relevante læringsressurser for undervisning
    om kjønn og seksualitet.
  • Kilde: Redd Barna
Middelaldrende kvinne står på gata og smiler til kameraet
Kaja Hegg er spesialrådgiver i Redd Barna, som blant annet jobber med å sikre retten til en trygg oppvekst uten seksuelle krenkelser og overgrep. Foto: Julie Skårdal Aasen

Blant de som har jobbet med rapporten er spesialrådgiver i Redd Barna, Kaja Hegg. Hun forteller at noe av det viktigste man kan gjøre for å forebygge seksuelle krenkelser og overgrep er å gi alle barn i skolen god seksualitetsundervisning.

Hegg forteller at mangel på kunnskap og kvalifisering i lærerutdanningen er en av forklaringene til at barn og unge som går på skolen i dag ikke får god nok opplæring. Hun legger til at kompetansemålene kan oppfattes som ganske uklare og at undervisning i stor grad varierer ut ifra lokale prioriteringer.

– Man tenker kanskje at unge i dag har tilgang til informasjon og at ting er åpent, men realiteten er jo at barn og unge trenger voksne til å samtale om alt de erfarer og opplever. Særlig opp mot en kultur hvor veldig mange blir eksponert for porno.

Kaja Hegg, Spesialrådgiver i Redd Barna.

Når porno blir seksualundervisning

I Spermageddon får seerne et innblikk i den kleine stemningen man kan oppleve før man skal ha sex. Dette inkluderer å ikke få på kondomen, ikke klare å finne "riktig" hull og det å prøve seg på "dirty talk".

– Jeg skal knulle deg til du revner, sier Jens med en dominant stemme til Lisa, en annen karakter i filmen.

Det får Lisa til å le, og Jens må deretter legge til at det er sånn man sier i porno.

Guttormsen mener at denne scenen er et prakteksemplar på hvordan realiteten blant barn og ungdom er i dag, og at det er fint at denne scenen sjokkerer foreldre.

– Si du ser denne filmen med barna dine og så blir du ille berørt av å få disse brutale ordene servert, men tenk at barna dine har sett disse brutale ordene allerede fra de var små gjennom porno, sier Guttormsen.

Videre påpeker hun at Norge ligger på Europatoppen av bruk av porno blant barn, og at det ikke er noen land i Europa som ser så mye på porno og har vært så mye på pornosider som det norske barn har.

Snakker gutter om sex?

Tilbake på biblioteket på Elvebakken lurer jentene på om gutter egentlig prater noe særlig om sex.

– Ja, jeg vet egentlig ikke om gutta snakker så mye om det med hverandre. Skal vi spørre Simon?, sier Reite mens hun ser lurt mot venninnen.

– Simon! Snakker dere om sex med hverandre?, roper Reite, før hun spretter opp og går bort til grupperommet der guttene sitter og øver til prøve.

Alette fortsetter å snakke om at vi kanskje snart får en samtykkelov, og utrykker at hun er glad for at det har blitt en offentlig debatt og noe som folk snakker om.

– "Ja, I guess, litt" svarte de, forteller Olea når hun kommer tilbake fra grupperommet.