Utfordrer super-elevene
Faget utdanningsvalg på ungdomsskoletrinnet gir de flinkeste elevene noe ekstra å bryne seg på. Min Na Wang (14) er en av dem som benytter seg av tilbudet, og tar faget ved Hellerud videregående skole.
ALNA: Det er torsdag ettermiddag og høstsolen står allerede lavt på himmelen. Lange skygger strekker seg fra elevene som står ute i skolegården og småprater. Inne i et lite klasserom, sitter fem jenter stille og lytter. Stemmen med skotsk aksent lyder metallisk fra høytalerene på CD-spilleren, der den forteller en spennende historie om vikingtiden. Historien er pensum i engelsk på Hellerud videregående skole. Men jentene, som nå lytter konsentrert og følger nøye med på teksten i boka, er alle elever ved ungdomsskoler i Alna bydel.
– Jeg liker utfordringene vi får her på Hellerud, sier Min Na Wang (14).
– Vi må for eksempel snakke engelsk med læreren hele tiden. Og spør vi om noe på norsk så svarer han oss på engelsk, forklarer hun ivrig.
– Grip sjansen
Min Na er til daglig elev i 10. klasse ved Haugerud ungdomsskole. Hun er en av elevene som benytter seg av ordningen, der elever fra ungdomstrinnet får muligheten til å ta fag på videregående skole. I Oslo har fire skoler dette tilbudet, og Hellerud er en av dem.
I et brev fra Utdanningsetaten til alle rektorer i ungdomsskolen står det at de elevene som ønsker og har forutsetninger for å ta fag på videregående, skal få anledning til det.
Det skjer i gjennom faget utdanningsvalg som er bestemt gjennom nasjonal læreplan. Målet er å knytte grunnskole og videregående opplæring tettere sammen.
– I reformen Kunnskapsløftet, som ble vedtatt i 2006, står det at alle elever skal ha muligheten til å få tilpasset opplæring. Dette gjelder også de flinkeste elevene, de skal få muligheten til å bryne seg, forklarer Grethe Hoff.
Hun jobber som rådgiver ved Haugerud ungdomsskole, og forteller at alle elevene ved skolen får tilbudet om å dra til Hellerud for å ta fag der.
– Det er kun et fåtall av elevene som benytter seg av muligheten, men vi oppfordrer de flinkeste til å gripe sjansen, sier Hoff.
Uro på Haugerud
Klasse 10 b ved Haugerud ungdomsskole er urolige, og ti minutter inn i timen har det fortsatt ikke blitt gjort noe fornuftig.
– Spytt ut den tyggisen. Du vet godt hvordan reglene er!
Gutten på bakerste rad titter ned i søplebøtta som er blitt satt på pulten foran han, deretter opp på læreren. Plutselig forlater tyggisen munnen og det lyder et hult dunk da den treffer bunnen av søplebøtta.
– Sånn, fornøyd nå eller, svarer gutten.
Lærer Marius Melgård går rolig mellom pultene i klasserommet. Han har stø kurs mot tavla.
– If anyone else has got a chewing gum you should spit it out now. Hvis ikke blir det anmerkning, sier han.
Melgård skal undervise i engelsk denne torsdagen, men det tar tid før han kommer i gang.
Foran pensum
Helt foran i klasserommet sitter Min Na. Hun ser ut til å kjede seg og stirrer ned i boken sin.
– Sånn er det alltid her. Det tar alltid lang tid før vi starter med undervisningen, forklarer hun.
Min Na er en av de dyktige elevene ved Haugerud ungdomsskole. Allerede i 9.klasse, som 13-åring, tok hun mattematikkpensum tilsvarende første året på videregående skole (Vg1).
– Broren min studerer fysikk og har hjulpet meg mye med matematikken. I tillegg har jeg øvd masse i sommerferien, forteller hun.
Min Na synes det er morsomt å ligge foran pensum i 10. klasse, men får desverre ikke muligheten til å rykke ytterligere fra dette skoleåret. Ordningen der ungdomsskoleelever tar fag på videregående, gir bare opplæring i pensum for Vg1. Siden hun tok matte ved Hellerud i fjor, benytter hun seg nå av muligheten til å lære mer engelsk.
Lærer Marius Melgård synes tilbudet der de flinkeste får flere utfordringer er bra.
– Jeg håper at denne ordningen fortsetter, og at den i fremtiden utvides til å gjelde flere fag, ikke bare matematikk og engelsk, sier han.
Misunnelige medelever
Det er fortsatt en time igjen av skoledagen på Haugerud ungdomsskole. Allikevel er det en liten gjeng som nå er på vei ut av skoleporten. Høstsolen varmer idet Min Na og tre klassevenninner går mot T-bane-stasjonen.
– I starten var mange av de andre elevene misunnelige når vi dro fra skolen en time tidligere. Det var ikke alle som skjønte at vi skulle ha enda flere timer på Hellerud, ler Avleen Kaur Gill (15).
Hun er en av elevene som i år tar matematikk ved Hellerud, og påpeker at de gjør det helt frivillig.
– Vi som drar dit har motivasjon og lyst til å lære mer, og det gjør at timene der er roligere. Dessuten er det ikke så mange elever i klassen, og da får vi bedre oppfølging fra læreren. På Haugerud går alt mye tregere, og noen ganger bruker vi to timer på å gjennomgå et kapittel. I undervisningen på Hellerud tar det ti minutter å gå i gjennom det samme, sierr Avleen.
To ganger i uka må jentene droppe timer i fag, som musikk og gymnastikk, for å rekke timene på Hellerud. De er selv ansvarlige for å ta igjen det de går glipp av i timene på ungdomsskolen. Rådgiver Grethe Hoff synes dette er uproblematisk.
– Det har ikke vært noe problem at disse elevene mister litt av undervisningen her på skolen. De er dyktige og tar fort igjen det tapte, sier hun.