Vi handler for 36 milliarder på nett
Kvinner handler mer klær. Men reiser, underholdning og elektronikk selger fortsatt best.
Nordmenns netthandel ligger nå på 36 milliarder, noe som er fire prosent høyere enn i fjor høst. Det kommer frem av DIBS ferske e-handelsindeks som har tatt for seg e-handel i de fire nordiske landene. DIBS er leverandør av betalingstjenester på nett.
Flere kunder og mer penger
– Flere handler på nett og de handler for mer penger, sier Halvor Kaafjeld fra DIBS.
Krisen i finanssektoren har dermed ikke rammet e-handelen, og Kaafjeld tror at krisen kan ha inspirert bedriftene til å tenke nytt.
– På den ene siden har finanskrisen ført til at en rekke nettbutikker har gått konkurs. På den andre siden har den inspirert mange bedrifter til å etablere en nettbutikk for å spare penger, utdyper han.
Ikke helt overbevist
– Jeg handler ikke på nett. Eller, jeg kjøper flyreiser, men aldri klær eller noe slikt, sier Caroline Eilertsen (20). Klassevenninnene på fysioterapi ved Høgskolen i Oslo Anne Lund (23) og Nora Mæland (22), er litt mer åpne.
– Jeg handler musikk i tillegg til reiser. Det er jo så lettvint, sier Mæland.
Lund bruker derimot nettet ofte og flittig til innkjøp:
– Nå har det blitt slik at jeg handler omtrent alt mulig på nett. Jeg har nettopp kjøpt kamera, og klær handler jeg også. Så er det jo veldig greit å bestille fly eller tog, og andre typer reiser, sier hun.
Ikke veldig redd for svindel
Jentene er ikke spesielt bekymret for å bli svindlet, men sier at de ikke oppgir kredittnummeret til hvilken som helst nettside.
– Det må være en etablert leverandør. Jeg kjøper ikke av hvilken som helst nettside, sier Lund.
Kaafjeld peker på at det har vært en dalende skepsis til e-handel.
– I 2007 opplevde vi at det var mange som var bekymret for å bli svindlet gjennom e-handel. Denne skepsisen er nesten helt forsvunnet i årets undersøkelse, sier Kaafjeld.
Havlor Kaafjeld tror på fortsatt vekst i e-handelen. Foto: DIBS.
Flere kvinner
Kaaafjeld tror flere velger å handle på nett fordi det er enkelt og oversiktelig i forhold til pris.
– I tillegg ser vi at flere og flere kvinner kaster seg utpå. Det er nok noe av grunnen til at markedet for kjøp av sko og klær har vokst mest., sier Kaafjeld.
Han peker også på at de før etablerte skillene mellom menn og kvinners vaner for kjøp på nett er nesten utvisket.
– Før så vi at menn dominerte kjøp av elektronikk, men også kvinner kjøper nå det som har vært typiske varer for menn, sier Kaafjeld.
Populært med norsk
Amanuensis Ragnvald Sannes ved Handelshøgskolen BI, mener at også etternølerne har fått øynene opp for netthandel.
– For et par år siden var mange bekymret for svindel. Nå har bedriftene tatt grep, og skal man overleve må man ha trygge rutiner. Det tror jeg også etternølerne har fått med seg, og derfor ser vi en vekst i e-handelen, sier Sannes.
Han mener at spesielt norske nettbutikker har etablert seg hos de norske kundene.
– De norske nettbutikkene har på grunn av konkurranse og gunstige valuttakurser klart å ta opp konkurransen med de store utenlandske nettbutikkene. De norske bettnutikkene har ofte god troverdighet i den norske befolkningen, sier Sannes.