Det nye familiemedlemmet
Undersøkelser viser at vi bruker mer penger på de firbente enn noen gang. I 2006 brukte vi to milliarder kroner på hundene våre, og forskning viser at hunden opptar en større rolle i familien.
På Pet Shop Girls i Oslo selger de utstyr og klær til hund i alle prisklasser. Man kan blant annet kjøpe skinnjakke til over 2000 kroner, og halsbånd med swarovsky-krystaller til over totusen kroner. Madeleine Winger, én av de ansatte ved Pet Shop Girls, skjønner godt at folk bruker mye penger på hundene sine.
"Hunden er en del av familien, og når man skal ha hundene mye inne, er det viktig at de er rene og pene. Jeg ser på hundene som barna mine," sier hun.
Flere enn før er single, barnløse eller ensomme. Dette oppgis som noe av grunnen til hvorfor hunden stadig får en mer sentral rolle i familien. Psykolog Trude Hoff bruker ofte hunder i behandlingen, og hun er ikke i tvil om at samfunnets sosiale utvikling knytter oss nærmere til kjæledyrene.
"Dagens relasjoner er jo så flyktige. I dag holder ikke lenger et forhold livet ut, og familiestrukturen er blitt mer splittet og fragmentert. Menneskelige relasjoner i dag har nok ikke den samme tryggheten som tidligere. En hund representerer en form for erstatning for relasjoner med andre mennesker - eller i hvert fall et godt plaster på såret", mener Hoff.