Kan bli vanskeligere å stenge strømmen

Justisdepartementet vurderer om det bør bli vanskeligere å stenge av strømmen, selv om regningen ikke er betalt.

Bakgrunnen er at en 72 år gammel mann ble funnet frosset i hjel i et rekkehus i Bærums Verk utenfor Oslo, etter at Hafslund stengte av strømmen som følge av manglende innbetaling.

Nå vil Justisdepartementet vurdere et innspill fra Hafslund Nett om at loven bør endres, slik at det blir enda vanskeligere å stenge av strømmen, opplyser statssekretær Astri Aas-Hansen til Budstikka.

I dag er det ikke et krav at strømleverandøren varsler offentlige myndigheter før strømmen slås av.

Død en måned

Det var etter bekymringsmeldinger fra naboer at mannen ble funnet av politiet i forrige uke. Politiet tror mannen da hadde vært død i en måned, ifølge NRK.

Hafslund forsøkte i flere måneder å kontakte kunden, men etter å ikke ha fått noen respons verken etter hjemmebesøk eller inkassobrev ble strømmen tatt 24. november i fjor.

– Dette er en trist og tragisk sak, sier informasjonsdirektør i Hafslund, Karen Onsager.

Hun mener selskapet har fulgt gjeldende lover og regler, men i lys av det som har skjedd, ser selskapet behovet for å innføre ytterligere tiltak.

Hvert år stenger Hafslund strømmen til rundt 5.000 kunder, men i de fleste tilfellene gjelder det ubebodde leiligheter og hus.

Bransjesak

Karen Onsager opplyser at Hafslund har tatt kontakt med bransjeforeningen Energi Norge, og oppfordret dem til å ta et initiativ på vegne av hele bransjen.

– Vi stiller oss positive til å bidra i arbeidet. Det er også naturlig at vi drøfter dette med andre, siden dette er et bransjeanliggende.

Hun opplyser at da loven ble laget for noen år siden ble det vurdert mer omfattende varslinger. Argumentene som gjorde at dette ikke ble tatt inn var hensynet til personopplysningsloven.

– Man tenkte på at det å varsle sosialkontoret ved manglende betaling kunne virke stigmatiserende. Når vi ser denne aktuelle saken endrer disse vurderingene seg, sier Onsager. (©NTB)