Problemer på reisen

NSB og Jernbaneverket gir svært lite informasjon til pendlere som er døve, hvilket skaper problemer for dem. Nå forteller de døve selv hvordan de opplever det.

Les mer om NSBs og Jernbaneverkets svar på døves rettigheter som reisende her

I de nye NSB-togene er det monitorer på taket som opplyser om klokkeslett, hvor mange grader det er ute, og hvilken stasjon som kommer. Alt ser ut til å virke fint, men etter en stund slås monitorene av og all informasjon blir gitt over høyttalerene. De som ikke hører, går glipp av denne informasjonen. Når toget er forsinket, får de ikke vite hvorfor eller hvor mye det er forsinket. Det eneste sanseinntrykket de får ut av situasjonen, er å se på folk og hvor irriterte de er. Ofte må døve være observante og følge strømmen. dersom folk plutselig reiser seg opp og går av toget. Men de vet ikke hva som foregår, om de går mot et annet tog, eller om de må ta buss for tog. De vet heller ikke om det toget som de går mot, kjører dem til det stedet de skal gå av.

Se Malin Aaker og Heidi Aasbø, begge skoleelever som tar toget, fortelle om sine opplevelser på Journalen Nett-TV

 

Fikk panikk

En døv jente, Camilla Andersen, pendler fra Stokke til jobben sin i Holmestrand, og hun tar også ofte toget til Oslo for å besøke venner. Hun forteller at hun har opplevd å sitte på toget fra Oslo til Tønsberg, men plutselig står toget fast i Holmestrand.

- Jeg merket ikke noe først da jeg var oppslukt av boka mi og jeg brydde meg ikke med å følge med siden det ikke sto noe på skjermen. Til slutt kom det en fyr og pirket meg på skulderen. Han pekte på de andre som allerede hadde gått av toget og nå satt på bussen! Jeg fikk panikk og måtte skyndte meg til bussen. Hadde han ikke sagt fra til meg, ville jeg nok ikke ha rukket den.

Camilla rister på hodet og forteller videre at hun i Stokke aldri vet om toget kommer i perrong 1 eller 2,. Hvis toget bytter til spor 2, må hun løpe en lang omvei for å komme dit. Hun påpeker at dette er farlig fordi bommene er nede og risikoen for at et annet tog kommer er stor.

 

Forbedringer må til!

Norges Døveforbund, NDF, bekrefter at det er et stort problem at det ikke gis full visuell informasjon ved togstasjonene og på toget:
 
- Det har blitt stadig bedre de senere årene, men fortsatt er det sånn at døve går på feil tog fordi sporskiftet bare ble annonsert over høyttaler, sier generalsekretær Paal Richard Peterson.

Han har følgende forslag til løsning:
 
- All informasjon som gis auditivt, bør også kunne gis visuelt på tavler! Og når man kjøper inn tavler til stasjoner og tog, bør disse ha en utforming som gjør at det kan settes opp mer enn bare standardfraser (”Neste stasjon er ..”). De bør også kunne informere om årsaker til for eksempel forsinkelser.