Fortviler over kutt i helsetilbud

Tove Nordhagen er tilbake i arbeid takket være Oppfølgingsenheten Frisk. Nå må tjenesten kutte 50 prosent av virksomheten.

Tove Nordhagen opplevde å møte veggen i 2008. Foto: Kyrre Lien

– Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært uten Frisk. Det er virkelig forferdelig om andre ikke skal få samme tilbud, sier arkivmedarbeider Tove Nordhagen.

Diktet "Detalj av usynlig novemberlandskap" av Inger Hagerup henger på arbeidstavla på det lille kontoret i Elverum. Sammen med personlige bilder og arbeidsinstrukser får rommet et preg av Tove. Her er det lite som tyder på at hun nettopp har kommet tilbake i jobb etter å ha blitt sykemeldt.

– I 2008 møtte jeg veggen og ble sykemeldt. Det kom helt overraskende på meg. Jeg forsto ikke hvorfor jeg ikke orket noe, sier hun til Journalen.

Fra lediggang til presentasjonsangst

Tove gikk inn i seg selv og isolerte seg fra sitt tidligere liv.

– Jeg klandret meg selv og følte meg mislykket. I et halvt år brukte jeg all min tid alene, enten på tur eller foran TV’en. Du aner ikke hvor mye film jeg så, sier hun og rister oppgitt på hodet.

Etter seks måneder ble hun innkalt til det obligatoriske møtet mellom fastlege, NAV, arbeidsgiver og arbeidstaker. Der ble hun tilbudt en plass hos Oppfølgingsenheten Frisk. Ved hjelp av kursing og tett oppfølging skulle Tove tilbake i arbeid. Selv var hun ikke så sikker.

­– Natten før jeg skulle møte Frisk sov jeg ikke et sekund. Jeg forsto ikke hvordan jeg skulle klare å gjennomføre, jeg hadde så utrolig presentasjonsangst, forklarer Tove.

VIDEO:Tove snakker om hva Oppfølgingsenheten Frisk betyr for henne.

Redusert tjeneste

Oppfølgingsenheten Frisk er en tjeneste som hjelper folk som har falt ut av arbeidslivet tilbake i jobb. Enheten har i dag 700 brukere og 110 ansatte  fordelt på avdelinger i Hedmark, Oppland og Buskerud. Siden 2007 har fagfolk i regi av Frisk latt brukeren selv skrive planen for å komme seg tilbake i arbeid. Ved hjelp av tett individuell oppfølging tilpasset hver enkelt bruker, har Frisk hatt stor suksess. Likevel må de i løpet av 2010 kutte ned sin virksomhet til 350 brukere.

– Det er veldig frustrerende å kutte i et tilbud som faktisk virker. Det er de fremtidige brukerne som blir taperne, sier daglig leder Harald Odde ved Oppfølgingsenheten Frisk.

Les mer: Halvert oppfølgingsenhet

Oppfølgingsenheten må i 2010 klare seg med bare halvparten av midlene de hadde i 2009.

– I 2009 fikk vi tilgang på oppsparte midler fra 2007 og 2008. Det førte til at vi kunne sette opp tempoet og hjelpe enda flere. Når vi nå er nede på rammevilkårene igjen, må vi kutte i tilbudet. Vi ble litt paffe, for vi mener at dette burde være et tilbud regjeringen ønsker å fortsette, sier Odde.

Snudd mange steiner

For Tove utgjorde de første månedene i Frisk den store forskjellen.

– Det var den beste og den verste sommeren i mitt liv. Litt etter litt fant jeg ut hvorfor jeg hadde møtt veggen. Ting var ikke perfekt på jobben. Jeg jobbet 50 prosent, og hang etter i den teknologiske utviklingen. Jeg klarte ikke å følge med og følte meg dum, forklarer hun.

I tillegg ble Tove nødt til å gå tilbake til barndommen. Der fant hun ting hun hadde glemt for lenge siden.

– Jeg har snudd mange steiner, og opplevd en følelsesmessig berg-og-dalbane. Det er spesielt et ordtak som har satt seg fast i meg: ”Ditt levde liv setter seg i din kropp”. Det kan jeg love deg stemmer, sier hun.

Nøkkelen

Debatten om sykelønn har rast i forkant av utarbeidelsen av en ny IA-avtale.

Runar Hedenstad er daglig leder ved Oppfølgingsenheten Frisk i Elverum, og Toves veileder. Han mener Frisk har funnet løsningen på sykelønnsproblematikken. Nøkkelen er god kartlegging og tett oppfølging av brukeren.

Les også: Offensiv LO-leder i sykelønnsdebatten

– Hvis noen for eksempel kommer inn med nakke- og ryggskade, gir vi denne personen en veileder. Sammen kartlegger vi skaden. Det kan være mellommenneskelige forhold på jobben som er den egentlige grunnen, eller det kan være en fysisk skade. Deretter kobler vi inn rett fagperson. Når vi vet årsaken til skaden blir den også mye lettere å behandle riktig, sier Hedenstad.

Hjemme igjen

Allerede i september begynte Tove på aktiv sykemelding i sin gamle jobb. Ved siden av PC’en står det: ”Jeg har ikke alltid rett, men jeg tar aldri feil”. Det er den samme viljen som har fått arkivmedarbeideren tilbake i jobb.

– Jeg var aldri i tvil om at jeg skulle tilbake til jobben min. Her har jeg vært i 25 år, det er her jeg skal være. Det at jeg har kommet såpass raskt tilbake har vel sammenheng med at jeg er ganske sta, sier hun og smiler.

Fått det de skal ha

På NAV-kontoret i Elverum er de også fornøyd med tjenestene Oppfølgingsenheten Frisk tilbyr.

– Vi har bare positive erfaringen med Frisk. Det er dyktige folk og aldri noe tull, sier Randi Dørum ved NAV Elverum, som er spesielt glad for måten de følger opp brukerne.

– Rapportene er alltid slik vi ønsker dem, sier Dørum.

Hun er likevel klar på at det er lite å gjøre med de økonomiske rammene.

– De har fått i forhold til intensjonene, så det er lite vi kan gjøre med saken. Slik er det jo, det ene året får man mer, det andre mindre, forklarer Dørum.

Redusert kapasitet

Det er Oppfølgingsenheten Frisk klar over. Selv om de  håper på en ekstra bevilgning over revidert statsbudsjett, er de klare for å drive i mindre skala.

– Det er ikke så mye vi egentlig kan gjøre. Vi får bare prøve å gjøre det beste for de 350 vi har plass til, sier Odde.

Selv om Tove Nordhagen er tilbake i jobb, er det en trygghet å vite at hjelpen er i nærheten.

– Det er utrolig trist at andre som sliter ikke skal få samme tilbudet som jeg fikk, avslutter hun.