Halvert oppfølgingsenhet
Oppfølgingsenheten Frisk mener de har funnet en løsning på den voksende sykelønnsproblematikken. Nå må de kutte 50 prosent av virksomheten i 2010.
– Det er veldig frustrerende å kutte i et tilbud som faktisk virker. Det er de fremtidige brukerne som blir taperne, sier daglig leder Harald Odde ved Oppfølgingsenheten Frisk.
Oppfølgingsenheten har per i dag 700 brukere som de hjelper tilbake til arbeidslivet. Med de økonomiske rammene for 2010 får de bare hjulpet 350.
Til Arbeidsdepartementet
Harald Odde og Runar Hedenstad, daglig leder Oppfølgingsenheten Frisk Elverum, har derfor tatt turen til Oslo for å snakke med Arbeidsdepartementet. De er fornøyde etter møtet, men det er ingen endring i situasjonen.
– Vi ønsket først og fremst og fortelle dem hvordan vi jobber, men informerte dem også om den økonomiske situasjonen vår. Vi håper på en ekstra bevilgning over revidert statsbudsjett, men forholder oss til situasjonen slik den er nå, sier Odde, og legger til:
– De sier de jobber med saken. Klassisk politikerspråk.
Kartlegging av skaden
Oppfølgingsenheten Frisk har eksistert siden 2006 og hjelper folk som er utenfor arbeidslivet med å komme tilbake igjen. De mener de har funnet oppskriften på å få folk raskt tilbake i arbeid.
– Når noen faller utenfor arbeidslivet, er det mange aktører som kobles inn. Det er fastlege, arbeidsgiver og NAV for å nevne noen. Vi jobber med å koordinere disse, forklarer Hedenstad.
Han mener at den tette oppfølgingen er nøkkelen til å få folk tilbake der de helst vil være, nemlig i arbeid.
– Hvis noen for eksempel kommer inn med nakke- og ryggskade, gir vi denne personen en veileder. Sammen begynner de å kartlegge skaden. Det kan være mellommenneskelige forhold på jobben som er den egentlige grunnen, eller det kan være en fysisk skade. Deretter kobler vi inn rett fagperson. Når vi vet årsaken til skaden blir den også mye lettere å behandle riktig, sier Hedenstad.
Kutt i tilbud
Nå må oppfølgingsenheten klare seg med bare halvparten av midlene.
– I 2009 fikk vi tilgang på oppsparte midler fra 2007 og 2008. Det førte til at vi kunne sette opp tempoet og hjelpe enda flere. Når vi nå er nede på rammevilkårene igjen, må vi kutte i tilbudet. Det er synd. Det er brukerne dette går ut over, sier Odde.
Oppfølgingsenheten Frisk har siden 2007 vært tilknyttet NAV-programmet ”"Raskere tilbake”. Flere NAV-kontor har uttrykt at de kommer til å savne tilbudet.
– NAV-kontoret i Elverum har gitt oss mye av æren for at sykefraværet har gått ned i regionen. Nå vil de ikke ha mulighet til å benytte seg like mye av tilbudet vi gir, forklarer Hedenstad.