Når jobben tar fra deg jobben
Klesdesigner Ingunn Birkeland er sulten på å vise arbeidene sine, men ikke til enhver pris. Derfor droppet hun Oslo Fashion Week i denne omgang.
Oslo Fashion Week avsluttet i går, og 13 designere har i løpet av en uke fått muligheten til å presentere sine siste arbeider. Det er fortsatt en av de mest unike mulighetene en norsk designer har til å presentere seg selv og sin design for en samlet bransje.
Hjem og atelier
– I år kom jeg ikke i mål, men jeg har deltatt tre ganger tidligere, forteller Ingunn Birkeland. Hun kombinerer hjem og atelier. Fargerike bånd og arbeider dominerer i stuerommet, som også har en liten TV. Vi mistenker Ingunn for å arbeide hele tiden, også når hun ser på TV, hvilket stemmer.
- Jeg omsetter klær jeg selv produserer for ca. 120-140 000 kroner i året. Da er ikke utgiftene trukket fra, og de overskrider som regel inntektene. Det sier seg selv at jeg må jobbe et annet sted i tillegg, sier klesdesigner Ingunn Birkeland, uten å klage. Birkeland har siden 2001 jobbet som foyer-vertinne ved Nationaltheatret i Oslo. Først i tillegg til studiene, og senere som fast ansatt .
Ikke- kunstnerisk arbeid
Levekårsrapporten, som ble utredet av Telemarksforskning i 2006 ( revidert utgave 2008), på oppdrag fra regjeringen, kan forteller at en tredjedel av norske kunstnere har sin hoved-inntektskilde tilknyttet ikke-kunstnerisk arbeid.
– Jeg ønsker å produsere selv. Strikk, søm, flettinger, det tar tid. I år hadde jeg rett og slett ikke tid til å produsere nok for å kunne presentere en kolleksjon under fashion week. Jeg har prioritert jobben som gir inntekt, men jobber like mye skapende som jeg alltid har gjort. Ganske slitsomt, fortsetter hun smilende.
Moteshow og kirkegang
Skal man delta med visning på Oslo Fashion Week, er man avhengig av å ha produsert nok materiale, ha en god idè, og et apparat som kan være med på iverksette det en visning krever. Ingunn stiller høye krav til den kunstneriske utformingen av et moteshow. Hun ønsker å utfordre den tradisjonelle måten å gjøre visninger på, med modeller som går catwalken opp og ned med designerens siste kreasjoner.Du kan kikke på hennes visning Oslo Fashion week 2009 her.
- En visning er hellig som en kirkegang, sier hun, men det krever tid og fokus, og gjerne litt trygghet rundt privat-økonomien, legger hun til.
Husleie foran garn
Ingunn Birkeland (30) ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2005. Med hovedfag i klesdesign og armene fulle av materialer og ideer, var det ingenting i veien med motivasjonen. Etter fem år i arbeidslivet er det fortsatt ikke noe i veien med motivasjonen. Det er verre med pengene og tiden. Ingunn er likevel heldig som har en jobb utenom det kunstneriske som også trigger skaperkraften.
– Jeg er glad i jobben på teatret. Jeg kan strikke og produsere mens forestillingen pågår, eller jeg kan se teaterforestillinger og la meg inspirere til egne produksjoner, fortsetter Birkedal.
Ingunn er slett ikke noe ubeskrevet blad i designverden. Hun har tegnet premierekjoler til en rekke kjendiser som Ane Dahl Torp, Henriette Stensrup og Anne Lindmo i NRK.
Designere med strategi
Gisle Mardal, daglig leder i NFI (Norsk Fashion Institutt), sier til Dagens Næringsliv onsdag 17, februar at "det nytter ikke å spy ut 150 norske, nyutdannede designere i året- så lenge de ikke klarerå sikre seg distribusjon og skape salg"
Ved Khio ( Kunsthøgskolen i Oslo), kan Kirsti Bræin, professor og studieleder ved bachelor-utdanningen for kles- og kostymedesign bekrefte at det å forberede studentene på arbeidslivet har forandret seg.
- Det å få studentene til å gå ut og bygge seg et nettverk, er noe vi de siste årene har valgt fokusere mye mer på, sier Bræin.
- Det nytter helt klart ikke å sitte og være genial på design, hvis du ikke vet hvordan du skal få produsert tingene dine. Derfor har vi under bachelor- utdanningen inngått et samarbeid med BI ( Bedriftøkonomisk institutt),avdelingen for kultur og ledelse, samt utplassering av elevene i forskjellige institusjoner i næringslivet.
- Det er design vi underviser i, og det er det viktig å holde fast ved. Men elever på masternivå trenger helt klart å lære seg om hvordan angripe arbeidsmarkedet, siden det er de som i størst grad går videre med design og skapende virksomhet, sier Bræin.
Ingunn Birkeland er ikke i tvil om at denne delen av undervisningen er nødvendig å ta tak i, og opplevde det slett ikke som nok, det studiet hadde å tilby.
Løsningen videre
Med tanke på hvordan overleve som skapende kunstner de årene som kreves for å kunne etablere seg, knytte kontakter og opparbeide seg kunnskap om produksjon og strategi, er Ingunn veldig tydelig:
– Et lengre arbeidsstipend fra Kulturrådet hadde gjort det mulig for meg å begrense vaktene på teatret, slik at jeg kunne produsere.
Ingunn har vist at hun kan levere, så det er kanskje et spørsmål om tid før et arbeidsstipend på 186 000 i året er hennes. Arbeidsstipend tildeles for en periode fra ett til fem år, og skal gi kunstneren muligheten til å arbeide med prosjekter for å videreutvikle kunsten sin. Det er skattepliktig og regnes som arbeidsinntekt.
– Jeg skriver og skriver søknader, smiler Ingunn.