Parkeringsbedriftene på flyplassene taper stort

Mange bransjer er avhengig av at flytrafikken går som normalt. En av dem er selskapene som passer på de reisendes biler.

FLYENE PÅ BAKKEN: Vulkanutbruddet på Island har skapt en sky av aske, som har lammet flytrafikken. Foto: Emrah Senel

Det er stille foran resepsjonen til Dalen parkering på Gardermoen. Fuglene kvitrer og solen skinner på rekken av parkerte biler, men ingen nye er på vei inn. Etter at vulkanasken fra Island lammet flytrafikken sist torsdag, har det vært stille hos parkeringsfirmaene rundt flyplassene.

- Vi har vært i drift i 30 år og alle piler har pekt oppover, men torsdag var det bråstopp, sier daglig leder Morten Dalen i Dalen parkering ANS.

Bekymret

Han har god tid til å prate, men rynker pannen bekymret over situasjonen bedriften hans nå er kommet opp i. De 32 ansatte tar ikke bare hånd om bilene til de reisende, men har også ansvaret for å frakte folk til og fra passasjerterminalen, inkludert en transportavtale med hotellene i nærheten.

Les også: Ny askesky stenger flytrafikken i deler av landet

BEKYMRET: Daglig leder i Dalen parkering, Morten Dalen, er bekymret for sine ansatte. Foto: Yngve Svendsen.

Verst for de ansatte

Dalen tenker mest på de ansatte og hvilke konsekvenser utviklingen fremover vil få for dem.

-Alle våre tjenester er døgnkontinuerlige med skiftordninger i bemanningen. Samtidig har vi over 700 uavhentede biler på området, så den daglige driften må foreløpig gå sin gang selv om inntektene svikter, sier Morten Dalen.

Likevel kommer han ikke utenom en løpende vurdering av permitteringer i bedriften som hadde en omsetning på rundt 20 millioner i 2008.

Les også: Buss- og togkapasiteten sprengt

Vurderer

Europark A/S er den største aktøren i bransjen i Norge. Som driftsoperatør av parkeringstjenester ved ni lufthavner fra Sandefjord og Stavanger i sør til Tromsø og Alta i nord, har selskapet en omsetning på 1,2 milliarder.

-Vi vurderer situasjonen fra time til time og dag til dag, men inntil nå har vi  ikke valgt å ikke permittere noen ansatte, sier kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch i Europark.

Han utelukker ikke at det kan bli nødvendig, men inntil videre bruker man ledig kapasitet til vedlikehold og opprydding.

Se video fra Gardermoen og intervju med Gleditsch

Unik situasjon

Gleditsch er også styreleder i Norpark, Norges parkeringsforening, og har mange års erfaring fra bransjen. Etter VG-oppslaget om at uavhentede, parkerte biler på flyplasser kan utløse kjemperegninger, er han glad for at Avinor nå har påtatt seg å refundere ekstrakostnadene. Dermed slipper de askefaste gigantregning for parkering, ifølge NRK, men Gleditsch er usikker på utviklingen videre.

-Jeg har aldri opplevd noe lignende, men vi skal nok klare å håndtere det på en god måte. Vi er ikke de som er hardest rammet av flystansen, sier Gleditsch og henviser til flyselskaper, reiseoperatører og hotellnæringen.

Inntektstap

Gleditsch kalkulerer med svikt i omsetningen på om lag 20 millioner kroner i Norge ved slutten av denne uken, men for konsernet som helhet er nok tallene langt større. Europark er nemlig datterselskap av APCOA, som er driftsoperatør av parkeringstjenester ved mange av de største flyplassene i Europa.  

INNTEKTSTAP: Kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch i Europark anslår en omsetningssvikt på rundt 20 millioner ved utgangen av denne uken. Foto: Emrah Senel

Lar bilen stå hjemme

Usikkerhet om parkering og risikoen for å bli askefast, endrer også folks reisemønster på bakken. De passasjerene som nå kommer seg av gårde ser ut til å velge andre løsninger enn egen bil til og fra flyplassene. Blant de reisende som Journalen snakket med på Gardermoen mandag, var det svært få som hadde ankommet i egen bil. En av dem var imidlertid servicetekniker Gert Larsen fra Danmark.

- Jeg har nettopp parkert bilen og skal til Bergen. Jeg er på jobb og satser på at firmaet tar seg av saken om jeg ikke kommer tilbake i morgen som planlagt, sier Larsen.