Superkvinne og superkonsument
Kvinnen er dagens forbruker - det gir henne makt, mener Ellen Arnstad fra Aller-gruppen.
Håndlaget sjokolade og yoghurt i vinglass ble servert til de mange inviterte som hadde dukket opp på Norsk design- og arkitektursenter på torsdag. Der presenterte Aller Medias strategiprosjekt, Aller Future Lab, en sniktitt på sin undersøkelse "Superkvinnen - Forbrukertrenden og den nye luksusen".
Undersøkelsen tar for seg hvordan kvinner har utviklet seg som konsumenter og belsutningstakere. De mener å ha sett en ny tendens blant dagens kvinnelige forbrukere: Kvinnen er ikke lenger et markedssegment, kvinnen er markedet.
- Bakgrunnen er at vi står midt i den største medierevolusjonen noensinne. Vi er nødt til å ha evnen til å sette alt som skjer rundt oss i perspektiv for å kunne utvikle produkter, sier Ellen Arnstad, forlagsredaktør i Aller-gruppen.
Kvinnen bestemmer
Det at flere forbrukere har blitt bevisst på miljø gjør at bransjen må tilpasse seg. Arnstad tror at miljøkravet kommer til å komme mye sterkere inn i mye av forbruket, og at det er kvinnen som kommer til å stå for det.
- Superkvinnen er dagens forbruker. Det kommer ikke en 42-tommers flatskjerm på veggen med mindre kvinnen vil ha det, sier Arnstad med et smil.
Journalen sjekker om undersøkelsens funn samsvarer med forbrukernes holdninger: se reportasjen her.
Økonomi som maktmiddel
Forlagsredaktøren innrømmer at fokuset på både forbruk og miljø kan virke litt ambivalent, men mener at det moderne mennesket lever i et salig kaos. Hun forteller at superkvinnen er mangfoldig og har evne til å se seg selv og verden rundt seg i en sammenheng: Det globale perspektivet. Hun tenker ikke bare på seg selv når hun forbruker, men også på de andre; familien og verdiene rundt hjemmet.
- Det å handle inn eller å gjøre noe rundt hjemmet handler for kvinnen like mye om trivsel for andre, som trivsel for seg selv, og da blir man en mektig kvinne i forhold til å ta valg, mener Arnstad.
Kaller du dette feminisme?
- Feminisme i den forstand at økonomi er makt. Og jeg tror kvinner med økonomien som et maktmiddel kan være med å forandre samfunnet.
Deler informasjon
Undersøkelsen viser at det som kjennetegner kvinnen som forbruker, er at hun bruker mye tid på å få tak i informasjon som hun igjen deler med andre.
- Så i den forstand kan man jo spre gode budskap til kvinner som de deler med andre, som igjen gjør at det blir kraft i det, sier Arnstad.
Undersøkelsen i sin helhet, som hovesakelig er ment for produktutvikling, holdes konfidensiell inntill videre. Men deler av resultatene vil bli tilgjengelige utover våren 2010.