Tirsdag kåres Norges beste studentbedrift
Les om bedriftene, og se video fra de siste forberedelsene.
Skal det være en ”sprø staur” med dansk havsalt? Hva med en mobil kildesorteringsvogn, en multifunksjonell bygningsvest, eller et pedagogisk brettspill for å terpe på trafikkreglene?
Det pusses, mekkes, rigges og mingles på Næringslivets hus i Oslo. Grønne joggedresser, prototyper, og muffins er blant effektene som skal lokke nettopp deg til innovative studenters stands. I går og i dag blir det arrangeret NM for studentbedrifter i regi av Ungt Entrepenørskap, og studenter fra hele landet inviteres til å presentere sine ideer for gründerbransjen. I dag skal det bestemmes hvem av de 16 bedriftene som går videre til EM i Bulgaria.
Se video fra arrangementet her.
Disse skal bestemme hvem som stikker av med priser i NM for studentbedrifter. Foto: Pernille Borud
Skal redde liv
En ambisiøs gruppe ungdommer med produktet Soloraft har planer om å gjøre livet til sjøs litt tryggere. De har utviklet en oppblåsbar livredningsflåte som kan holde deg varm i flere timer, hvis kanoturen ikke gikk helt som planlagt. Og om de har planer om å vinne?
– Helt klart. Det er jo derfor vi er her. Stian Sørnes fronter Soloraft-gruppa, som kommer fra linja for produktutvikling og design i Ålesund. Han har stor tro på sitt produkt.
– Det fortjener livets rett på markedet, rett og slett.
Satser på studenters arbeidskraft
Studentbedriften MIMOSA selger produkter laget av studenter, slik som klær, smykker og fotografier. De er 30 studenter fra Visuelle kunstfag og design på Notodden, som jobber sammen.
– Vi savnet et slikt tilbud selv, og å selge sine egne ting kan være et godt alternativ til å tjene penger i studietiden.
Jentene fra MIMOSA tror det er et vanskelig marked å etablere seg i. De ønsker allikevel å satse nasjonalt ved å oppfordre studenter i andre byer å gjøre det samme, samt å starte sin egen nettbutikk.
Næringslivet neste?
– Vi tror studentene lærer mer gjennom å gjøre, fremfor å se og høre. Studentene lærer både om arbeidslivet og om seg selv, sier presseansvarlig i Ungt Entrepenørskap Wenche Wærner. Hun legger til at etablering av bedrifter tredobles fra 7 til 20 prosent om du har vært deltaker i studentbedriftprogrammet.
Ifølge en artikkel i start NTNU fra november 2009, går en av tre nyoppstartede bedrifter konkurs.
Er det hensiktsmessig å oppmuntre unge til å starte som næringsdrivende slik situasjonen er i dag?
– Vi legger mer vekt på læring enn næring. Det å ha vært med i en studentbedrift gir deg erfaringer for hvordan samarbeid fungerer i praksis.