Priskrig i mobilbransjen

Tre av Norges største mobilselskaper tilbyr nå fri mobilbruk ut året for under hundrelappen.

Willy Jensen, direktør for post- og teletilsynet, er skeptisk til mobilselskapenes motiver. Foto: Post- og teletilsynet

Priskrigen i mobilbransjen startet da One Call i slutten av september lanserte det de kaller årets julegave til kundene - tilbudet "Gavepakka". En drøy uke senere svarte Chess og Tele2 med å tilby rimeligere alternativer. Det er ingen bindingstid i noen av abonnementene.

Flere årsaker til de ekstreme prisene

Privatkundene er de som i første omgang tjener på priskrigen, men kundeantallet kan være et poeng i seg selv for selskapene.

- Mobilselskapenes største verdi ligger i hvor mange kunder de har, sier direktør i post- og teletilsynet Willy Jensen.

- Det er klart de pynter på brura, forklarer Jensen.

Skylder på konkurransen

Både Tele2 og One Call nekter for at de forsøker å blåse opp kundeandelen for størrelsens skyld. De sier at konkuransen på markedet er årsaken til de historisk lave prisene.

- Det er alltid et poeng å ha mange kunder, sier Thomas Sandaker, salg- og markedsansvarlig i One Call.

Ingen av selskapene kan enda si hvorvidt de tjener på de ekstreme prisene.

- Sånn er det med konkurranse, den er tøff og Tele2 skal være best, sier administrerende direktør i Tele2, Haakon Dyrnes.

Vi får mer for pengene

Post- og telestilsynsdirektør Jensen er fornøyd og glad på forbrukernes vegne.

- Det er en intens priskrig, og mobilselskapene vil ha en større andel i sluttbrukermarkedet, bekrefter Jensen. - Og det syns vi er bra, for nå får forbrukerne mer for pengene sine!