Priskrig i mobilbransjen
Tre av Norges største mobilselskaper tilbyr nå fri mobilbruk ut året for under hundrelappen.
Priskrigen i mobilbransjen startet da One Call i slutten av september lanserte det de kaller årets julegave til kundene - tilbudet "Gavepakka". En drøy uke senere svarte Chess og Tele2 med å tilby rimeligere alternativer. Det er ingen bindingstid i noen av abonnementene.
Flere årsaker til de ekstreme prisene
Privatkundene er de som i første omgang tjener på priskrigen, men kundeantallet kan være et poeng i seg selv for selskapene.
- Mobilselskapenes største verdi ligger i hvor mange kunder de har, sier direktør i post- og teletilsynet Willy Jensen.
- Det er klart de pynter på brura, forklarer Jensen.
Skylder på konkurransen
Både Tele2 og One Call nekter for at de forsøker å blåse opp kundeandelen for størrelsens skyld. De sier at konkuransen på markedet er årsaken til de historisk lave prisene.
- Det er alltid et poeng å ha mange kunder, sier Thomas Sandaker, salg- og markedsansvarlig i One Call.
Ingen av selskapene kan enda si hvorvidt de tjener på de ekstreme prisene.
- Sånn er det med konkurranse, den er tøff og Tele2 skal være best, sier administrerende direktør i Tele2, Haakon Dyrnes.
Vi får mer for pengene
Post- og telestilsynsdirektør Jensen er fornøyd og glad på forbrukernes vegne.
- Det er en intens priskrig, og mobilselskapene vil ha en større andel i sluttbrukermarkedet, bekrefter Jensen. - Og det syns vi er bra, for nå får forbrukerne mer for pengene sine!