Betaler mer for ordet «jul»

Vi er villige til å gi dobbel pris for varene for å få den rette julestemningen.

Anne Kyrkjedelen er villig til å betale litt ekstra for julefølelsen. Foto: Ina Rosenberg Stavrum

Til tross for at det er over en måned til julaften er dagligvarebutikkene fulle av såkalte «julevarer».

Vanlige produkter får ny etikett og enkelte har noen nye ingredienser. Prisene på dem øker også. Det plager ikke kundene på Centra Colosseum.

- Det skal jo være litt ekstra til jul, mener Anna Kyrkjedelen. Hun forteller til Journalen at hun ikke tenker så mye over prisøkningen, til tross for at hun egentlig syns det er dumt.

Dobbel pris for skumgummi

VG Nett  skrev i helgen at butikkene krever opptil dobbel pris for enkelte varer.

Godteriprodusenten Ahlgrens har for eksempel gjort om sine tradisjonelle «biler» til juletrær. For 110 gram med skumgummitrær må du betale 10,33 kroner mer enn tilsvarende mengde biler.

Helèn Johansen forbreder seg til jul med storfamilien, og regner med at prisen på moroa blir høy.

- Produsentene utnytter jo at folk lar seg friste, men man ser mindre på prisene i juletider, mener hun.

Lar oss manipulere

Selv kjøper hun «alt mulig av varer», inkludert godteri og mat med jule-emballasje.

- Jeg elsker jul og syns det er hyggelig med juleprodukter. Selv om jeg egentlig er i mot det, legger hun til.

Rektor ved Markedshøgskolen, Trond Blindheim, bekrefter at denne tankegangen gjelder flere.

- Som forbrukere vet vi at butikkene og leverandørene er ute etter pengene våre. Men så tenker vi at det ikke egentlig gjør oss så mye, sier han til Journalen og legger til:

- Er det noen som gleder seg til jul er det handelstanden!

«Jul» koster mer

Blindheim mener at økningen i matbudsjettet føyer seg inn i den generelt økte handlingen før jul.

- Jeg tror mange behandler prislappen som ikke-eksisterende. Mat tar bare 11 prosent av inntekten vår i utgangspunktet, og folk blir ekstra rause før jul. Det er noe rituelt over det, sier han og sammenligner med søndagsfrokosten.

- Vi vil ha ekstra god skinke, eller ekstra god dram. Et billigere alternativ står rett ved siden av, så valget ligger hos forbrukerne.

Han tror derfor at emballasjen på produktene blir avgjørende.

- Setter man «jul» foran et annet ord, for eksempel «pølse» eller «brus», kan du ta mer betalt. Det varierer fra produkt til produkt, men jeg tror prisøkningen kan være bortimot 20-30 prosent.

Centra-kunde Anna innrømmer at ordet «jul» blir viktig.

- I jula betyr innpakningen mer. Jeg syns det er festlig med fine etiketter, forteller hun til Journalen.