Hit reiser vi
Kanariøyene er fortsatt nordmenns feriefavoritt.
Charterselskapene melder denne vinteren om en stor økning i salget av feriereiser, men nordmenn flest følger gamle vaner når de velger reisemål.
– Våre tall viser at Gran Canaria fortsatt er det mest populære reisemålet i vinterhalvåret. Så mange som åtte av ti har bestilt tur dit, sier salgs- og driftsdirektør i Ving, Marie-Anne Zachrisson.
Kanariøyene er også det mest populære reisemålet i vinterkulda hos konkurrenten Star Tour.
– Vår erfaring er at nordmenn drar til litt forskjellige steder. Likevel er det Kanariøyene og Egypt som er de største reisemålene, fastslår kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson.
Udødelig klassiker
Gjennom flere tiår har den populære ferieøya Gran Canaria vært i norske charterkataloger. Turoperatøren Ving mener de har svaret på hvorfor nordmenn stadig finner veien tilbake.
– Grand Canaria er et trygt reisemål. I tillegg tror vi at distanse og pris er viktige grunner til øyas popularitet, sier Zachrisson.
Hun forteller at 2/3 av reisene allerede er utsolgt denne vinteren, og anbefaler derfor folk å være tidlig ute med å bestille.
– Tidspunkt er veldig avgjørende for å få plass. Reiser til Gran Canaria i vinterferien er for eksempel veldig populære, sier salgs- og driftsdirektøren.
Egypt populært
Selv om Kanariøyene fortsatt er det mest populære reisemålet om vinteren, seiler Egypt opp som den store vinneren.
– Vi har nesten 100 prosent økning i salget av reiser til Egypt, sier Petersson i Star Tour.
Også Ving ser på Egypt som årets store vinner, selv om landet ikke trekker like mange norske turister som de spanske ferieøyene utenfor Afrikas vestkyst. Blant langdistansemålene er det Thailand og Mexico som nevnes som de mest populære destinasjonene.
– Det første flyet til Mexico letter 29. november, og er allerede fullt, forteller Lena S. Petersson.
Bestiller flere reiser
Star Tour melder om en økning i salget av feriereiser på 20 prosent sammenlignet med fjoråret. Hos Ving er økningen på i overkant av 6 prosent i forhold til i 2009. Marie-Anne Zachrisson tror at årets økning kan ha en sammenheng med at nordmenn husker sprengkulda som satte sitt preg på store deler av forrige vinter.
– Vi merker iallfall større pågang rett før avreise når det blir kaldt, forteller hun.