Suksess for VGTV
Nye episoder daglig og større livdekningen enn noensinne. VG satser hardt på nett-TV.
Avdelingsleder i VGTV Ola E. Stenberg forklarer suksessen med at de var tidlig på banen med web-tv.
– Vi har jobbet oss opp over lengre tid, og bygd en lang tradisjon om hvordan lage TV for nett. Vi ansatte ikke 10 stykker og bestemte oss for å bli best på nett-TV over natta. Vi har lagt sten for sten, og det er først nå vi begynner å tjene penger på det.
Tv-fremtiden
Stenberg tror nett-TV vil tvinge fram en ny måte å tenke på når man lager TV.
– Youtube-generasjonen vil selv velge når de vil se på TV. Jeg har liten tro på at den neste generasjonen vil vente til kl 21 med å se på nyheten.
Også medieviter Helge Østbye, tror seerne vil få mer makt over TV-hverdagen i fremtiden.
– Vi ser en liten utvikling i retningen av at seerne selv bestemmer når de vil se på TV. Men det vil nok også i fremtiden være TV-kanalene som bestemmer dette.
Stenberg uttalte til Dagens Næringsliv i slutten av september at de på antall visninger per episode matcher en rekke tv-programmer.
Østbye har likvel liten tro på at VGTV kan konkurrere med de store TV kanalene.
– Kanskje de kan ta opp kampen på sport. Men vi vil nok heller se et sterkere skille mellom breie og smale Tv-kanaler.
Ønsker konkurranse
Stenberg skulle gjerne sett at flere nettaviser satset på nett-TV.
– Jeg håper flere hiver seg på, det er alltid sunt med god konkurranse.
Østbye trur årsaken til at det stort sett bare er VG som lager nettserier har med økonomi å gjøre.
– Det er vanskelig å tjene penger på det. Mange av de andre nyhetsbedriftene har sannsynligvis nok med å produsere nyheter for både nett og papir.
Tatt store steg
Det som uansett er sikkert er at VG har hatt en stor utvikling siden de begynte med levende bilder på nett i 1998. Spesielt det siste året har seerne fått mer å velge i.
– Vi har tatt store steg det siste året, med enda flere nyhetsinnsalg og livedekning. I tillegg til en økning i antall serier.
Hittil er Fanthomas den største suksessen på VGTV, med en million visninger per episode. Og nå er det flere som vil vise seg fram på nett-tv.
– Jeg lyver ikke hvis jeg sier at vi ringes ned av folk som vil lage ting for oss. Heldigvis er vi i en posisjon til å kunne velge og vrake mellom alle de gode forslagene.
Tørr eksprimenter
I høst har en del nye fjes sluppet til på VGTV, dette ønsker Stenberg å fortsette med.
– Vi er heldig som har mulighet til å eksprimentere med mindre produksjoner. Det er viktig for TV-tilbudet at man slipper til nye fjes, og det er det definitivt rom for hos oss. Et eksempel er jo @home gutta. Det var et skoleprosjekt som de kom til oss med, og som er blitt en serie vi er veldig stolte av. Men vi ønsker også å fortsette og samarbeide med større og mer etablerte produksjonsselskaper.
Han utelukker ikke at det vil komme større produksjoner på VGTV.
– Tiden vil vise om vi i fremtiden vil se større serier à la Himmelblå på VGTV, men foreløpig ligger slike produksjonener på et altfor høyt prisnivå.
Noe han snart håper å kunne presentere på VGTV er dokumentarer.
– Vi er i diskusjon med større dokumentarselskaper som synes nett-formatet er veldig spennende.