Ungdomsskoleelever ønsker lærere som er bedre til å motivere
Elever møtte kunnskapsminister Kristin Halvorsen.
Engasjementet var stort blant de 12 ungdomsskoleelvene som tirsdag fikk møte statsråden. Samtlige valgte å ta ordet under møtet, og mange tok også opp utfordringer de møter i skolehverdagen.
– For eksempel i matte forstår vi ikke alltid hvorfor vi lærer ulike ting. Lærerne bør bli flinkere til å forklare hvorfor, sier en av elevene.
En annen av ungdommene fulgte opp med å fortelle at hun ønsker mer varierte undervisningsmetoder, mens andre var godt fornøyde med ungdomsskolen. Kunnskapsministeren fortalte at det er går 180.000 elever på ungdomsskolene rundt om i landet, samtidig som hun noterte ned elevenes synspunkter.
Vil ha lærere som motiverer
Elevene, kunnskapsministeren og departementets informasjonstab satt samlet rundt et rektangulert møtebord. Kristin Halvorsen var ordstyrer og sørget for at alle elevene fikk komme med sine synspunkter om ulike temaer fra skolehverdagen.
Under møtet ønsket kunnskapsminister Kristin Halvorsen tilbakemelding fra elevene på hva de mener kjennetegner en god lærer. Flere av synspunktene gikk på at lærerne må bli flinkere til å motivere elevene.
– Ingen liker sure lærere, sier en av elevene rundt møtebordet.
Fikk møte ministeren
Thea A. Haugen (15) og Kristin Skoglund (14) fra Gjøvik var to av elevene som fikk møte kunnskapsministeren. De er litt uenige om hva som var det viktigste som ble tatt opp under møtet.
– Jeg mener det er viktig å forberede ungdomsskoleelever til videregående. Dette synes jeg var det viktigste som vi snakket om under møtet, sier Haugen.
– Samtalen rundt lærere som må bli flinkere til å motivere elever var også viktig. Mange lærere er gode, men ikke alle, fortsetter Skoglund.
De to har gjennom elevrådsarbeid forberedt seg til møtet med kunnskapsministeren.
– Dette var veldig gøy. Det var også nyttig å høre hva elever fra andre ungdomsskoler hadde å si, sier Kristin Skoglund.
Tar med seg tilbakemeldingene
Kunnskapsministeren var også godt fornøyd med tilbakemeldingene elevene kom med under møtet, og forteller at hun kommer til å ta med seg synspunktene når det skal utformes en ny stortingsmelding om ungdomstrinnet som skal legges frem neste år.
– Lærerne er en viktig faktor for at elevene skal lykkes på skolen. De er veldig avgjørende for læringen, sier Halvorsen.
Hun legger til at det nå er startet en ny lærerutdanning.
– Det finnes mange gode lærere. Vi må sørge for at det frister å jobbe i skoler. Det er viktig at lærerne kan motivere ungdom, avslutter hun.