-Useriøs førskolelæreutdanning
Anne Grete Mosengen Bye er nyutdannet førskolelærer, og hun mener det stilles for få krav til førskolelærerstudentene.
Det skal nå settes i gang et arbeid for å forbedre førskolelærerutdanningen, og i den anledningen holdt Kunnskapsdepartementet en nasjonal konferanse om fremtidens førskolelærerutdanning. En av de som snakket under konferansen var Anne Grete Mosengen Bye. Hun ble ferdig med førskolelærerstudiene på Høgskolen i Oslo i vår og begynte i høst å jobbe i en barnehage. Hun var invitert for å fortelle de som var tilstede om hennes opplevelse av lærerutdanningen.
Etterlyser mer teori
-Man blir ikke stilt krav til som student, men når man jobber i barnehage blir det stilt store krav, sier Bye, som har opplevd overgangen mellom studier og arbeidslivet som stor.
For å gjøre denne overgangen lettere, og for å ruste studentene bedre til virkeligheten man kommer ut i, etterlyser Bye mer teori. Hun nevner trening i hvordan man skal holde foreldresamtaler, konflikthåndtering og personalveiledning som saker hun gjerne skulle ha lært mer om.
-På studiet brukte vi en uke på å lage et tre av dopapir. Det ville vært mer nyttig å bruke den tiden på å lære hvordan man skriver rapporter til barnevernet eller hvordan man setter grenser.
Studentene må ta ansvar
Under konferansen var kunnskapsminister Kristin Halvorsen tilstede for å lytte til innspillene fra de ulike partene og for å dele sine synspunkter om barnehagepolitikken. Hun snakket blant annet om barnehagenes funksjon i samfunnet og om mer forskning på hva som er en god barnehage. Konferansen var starten på en prosess for å utvikle en ny rammeplan for førskolelærerutdanningen. Bye mener at i tilegg til å forbedre rammeplanen, er det mye opp til studentene å gjøre førskolelærerutdanningen bedre.
-Studentene må ta mer ansvar og være med å medvirke mer i studiene.