Vil lære mer enn lek og moro

Anne Grete Mosengen Bye er nyutdannet førskolelærer. Hun mener det stilles for få krav til førskolelærerstudentene.

Kristin Halvorsen var tilstede under konferansen om fremtidens førskolelærerutdanning foto: Marit Fiksdal

-På studiet brukte vi en uke på å lage et tre av dopapir. Det ville vært mer nyttig å bruke den tiden på å lære hvordan man skriver rapporter til barnevernet eller hvordan man setter grenser, sier hun.

Det skal nå settes i gang et arbeid for å forbedre førskolelærerutdanningen. I den anledningen holdt Kunnskapsdepartementet en nasjonal konferanse om fremtidens førskolelærerutdanning. Bye ble ferdig med førskolelærerstudiene på Høgskolen i Oslo i vår og begynte i høst å jobbe i en barnehage. På konferansen fortalte hun om hennes opplevelse av førskolelærerutdanningen.

Etterlyser ny studieplan

-Man blir ikke stilt krav til som student, men når man jobber i barnehage blir det stilt store krav, sier Bye, som har opplevd overgangen mellom studier og arbeidslivet som stor.

For å gjøre denne overgangen lettere, og for å ruste studentene bedre til virkeligheten man kommer ut i, etterlyser Bye en ny studieplan. Hun nevner trening i hvordan man skal holde foreldresamtaler, konflikthåndtering og personalveiledning som saker hun gjerne skulle ha lært mer om.

Studentene må ta ansvar

Under konferansen var kunnskapsminister Kristin Halvorsen tilstede. Hun snakket blant annet om barnehagenes funksjon i samfunnet og om at det er behov for mer forskning på hva som er en god barnehage. Konferansen var starten på en prosess for å utvikle en ny rammeplan for førskolelærerutdanningen. Bye mener at i tillegg til å forbedre rammeplanen, er det mye opp til studentene å gjøre førskolelærerutdanningen bedre.

-Studentene må ta mer ansvar og være med å medvirke mer i studiene.