Jenter bedre enn gutter i realfag

Men flest gutter velger realfag på høyskole- og universitetsnivå.

Klokken er 09.06. Auditorium 1 i fysikkbygningen på Universitetet i Oslo fylles av studenter og av klassisk musikk fra den russiske komponisten og kjemikeren Alexander Borodin. På tredje bakerste rad sitter Mithila Bala (19).

– Greit med litt musikk så tidlig på morgenen, sier hun.

19-åringen studerer ved lektorprogrammet og spesialiserer seg i biologi og kjemi. Dagens tema er ”hydrokarboner” i faget organisk kjemi. Foreleseren, ikledd en hvit kjemikerfrakk og sandaler med sokker i, entrer podiet klokken 09.16.

– I dag tenkte jeg å starte forelesningen med en litt artig sang om periodesystemet, sier foreleseren.

Muntre toner fyller rommet på ny. Latter fra salen.

– Så nå regner jeg med at dere kan de ti første grunnstoffene i periodesystemet.

Latteren stilner brått. Forelesningen er i gang.

Velger bort maskuline fag

Mithila Bala forteller at hun valgte realfag blant annet fordi hun mestret fagene godt på videregående. I gjennomsnitt strøk én av fem gutter til eksamen i faget realfagsmatematikk i 2009. For jenter var tallet kun én av ti. Bala bestod sin eksamen med glans.

Jenter får i gjennomsnitt høyere karakterer enn gutter i realfag på videregående, viser en fersk rapport fra Statistisk sentralbyrå. Men likevel er det altså flest gutter som velger realfag på høyskole- og universitetsnivå.

– Det vi har sett i vår forskning, er at jenter ikke føler at de såkalte ”harde” realfagene passer deres feminine identitetsutvikling. Spesielt fagene fysikk, IT og teknologi og forskningslære, regnes som mer maskuline fag. I tillegg har vi sett at jenter har lavere mestringsforventning i disse realfagene enn gutter, sier universitetslektor Fazilat Siddiq Ullah.

Hun er blant annet prosjektleder for ReaLise, som jobber med å rekruttere jenter til realfag i den videregående skolen.

Bala derimot, liker de faglige utfordringene i de harde realfagene. På forelesningen noterer hun og tegner opp strukturformler som ser veldig kompliserte ut, i notatblokken.

– Men dette er veldig enkelt, sier hun.

Store variasjoner mellom fagene

Birgit Bjørkeng står bak den ferske SSB-rapporten "Jenter og realfag i videregående opplæring". Hun forteller at det er store variasjoner i jenteandelen i ulike realfag, både på videregående og i høyere utdanning. Geografi og biologi har en jenteandel på rundt 70 prosent, mens fysikk kun har en jenteandel på 30 prosent. Mithila Bala kjenner seg igjen i tallene.

– På biologiforelesningene er det helt klart flest jenter. Mens i fysikktimene mine er jentene i mindretall, forteller studenten.

Krever mer av seg selv

Universitetslektor Ullah mener jenter stiller høyere krav til seg selv i realfagene enn det gutter gjør.

– Jenter velger i større grad de harde realfagene hvis de har svært gode karakterer fra videregående. Gutter derimot, søker seg til harde realfag selv om de ikke har fullt så gode karakterer fra videregående, sier Ullah.

Klokken 10.15 opplyser foreleseren om at det er tid for en pause på femten minutter.

– Og etter pausen skal vi høre de siste versene av den artige periodesystemsangen.

Ingen latter.

 

Fakta:

  • Prosjektet ReaLise startet opp i januar 2010
  • Jobber med å rekruttere jenter til realfag
  • Naturfagsenteret og Matematikksenteret har ansvar for prosjektet
  • Prosjektet varer frem til 2012