Klarer ikke engasjere
I Oslo pågår valgkampen for fullt. I Ski sentrum, bare en halvtime unna, er gatene tomme for politikk.
— Det er veldig dumt at de ikke står ute i gatene, særlig siden jeg ikke er så politisk engasjert fra før av, sier Lene Marie Johansen.
Hun er ikke alene om å reagere på de manglende partibodene i Ski sentrum de siste ukene.
For mens hovedstaden er dekket av valgkampanjer og ivrige partimedlemmer, er det få synlige tegn på at nærmere 25 000 innbyggere om en knapp uke skal trekke til valgurnene i Ski kommune. Gågaten viser ingen spor av en pågående valgkamp, og med unntak av et par unge skatere, er torget utenfor rådhuset helt øde. Inne på rådhuset har man mulighet til å forhåndsstemme, men også her er det folketomt.
Johansen, som er hjemmeværende mor, sier at hun strever med å holde seg oppdatert, og at hun kunne ønske at det stod noen utenfor rådhuset så man kunne oppsøke politikerne personlig.
Randi Tharaldsen, som jobber i Oslo, deler Johansens oppfatning:
— Jeg har reagert på at det har vært så stille rundt valgkampen. Vi har fått veldig lite i postkassen.
Hun mener at det er ekstra viktig at partiene er offensive i kommunevalg, og peker på kandidater som er for anonyme.
— Jeg ønsker meg et forhold til de lokale politikerne, og jeg vil høre hva de har å by på. Men sånn som det er nå, blir vi rett og slett ikke opplyst nok, sier Tharaldsen.
Har ikke tid
Ordførerkandidaten for Ski Høyre, Anne Kristine Eikebråten, skjønner godt at folk ikke blir engasjerte, men sier det er vanskelig å balansere sin vanlige jobb med politikerrollen.
— Vi er hobbypolitikere og gjør dette på fritiden vår. Hadde vi hatt flere frivillige, ville vi også hatt flere ute på stands.
Hun peker også på terrorangrepene tidligere i år, og sier de har valgt å ligge lavt av hensyn til de pårørende.
— Men vi burde ha vært flinkere til å bruke torget foran rådhuset. Der burde vi ha hatt noe.
Ordførerkandidaten for Ski Arbeiderparti, Amund Kjernli, er enig i at sommerens hendelser har ført til en mer beskjeden og mildere stemming under valgkampen. Samtidig synes han det er rart at folk føler at politikerne er for defensive.
— Vi har gjennomført valgkampen som før, med utdeling av brosjyrer og hjemmebesøk. I tillegg har vi stått ute på stands to ganger, noe som har pleid å fungere for oss tidligere.
Manglende interesse
Valgforsker Frank Aarebrot mener det er kulturelle forskjeller mellom kommunene som gjør at noen blåser opp valget, mens andre går for en mer beskjeden variant.
— Akkurat som at noen byer feirer nasjonaldagen i stor stil mens andre har en dempet feiring, velger kommunene å gjennomføre valget på forskjellige måter. Men selv i Oslo behøver man ikke bevege seg lenger enn fra Spikersuppa til Frogner før valgkampen er mye mindre synlig.
Georg Stub, ordfører og leder for valgstyret i Ski, mener valgkampen har virket mer beskjeden i år både på grunn av de spesielle omstendighetene før valget, og fordi flere partier nå satser på å gå fra dør til dør.
— Dette er en veldig personlig og fin måte å henvende seg til velgerne på, men det fører dessverre til at man må ta ressurser fra for eksempel partiboder.
Han sier også at kommunevalgene får lite oppmerksomhet siden de nasjonale medienes øyne er rettet mot hovedstaden.
— Mediene bryr seg nesten ikke om de små kommunene. Med mindre det er noe å kritisere eller skryte av, da.