Ønsker å lokke velgere via Facebook
Ordførerkadidat i Ski kommune Amund Kjernli er overbevist om at Arbeiderpartiets bruk av sosiale medier vil gi dem et fortrinn.
- Etter oppfordring fra fylkespartiet og et lynkurs i Facebook, opprettet jeg egen side for et halvt år siden. Da vi også satte inn annonser om dette, økte antallet medlemmer på siden med 70 personer på noen uker, forteller Kjernli.
- Å være god på sosiale medier er ingen ulempe. Skal Arbeiderpartiet lykkes med å få til et maktskifte i Høyre-styrte Ski, må de være gode til å fremme sin politikk innen ulike arenaer. Sosiale medier er en av disse arenaene, sier valganalytiker Svein Tore Marthinsen.
En supplerende kanal
I Ski kommune benytter partiene seg i liten grad av sosiale medier under valgkampen. Venstre og Frp er blant de som har en egen side på Facebook, men med under 40 medlemmer hver. Høyre har egen gruppe, men for å delta må man få tillatelse fra medlemmene i gruppa.
Alf Tore Meling fra Ski er kommunikasjonsrådgiver og medforfatter av den nylig utgitte boka «Sosiale medier i all offentlighet». På sin blogg har han skrevet innlegget «17 råd som gjør det mulig å vinne kommunestyrevalget 2011 - med sosiale medier». Han tror politikere som vil lykkes må dele inn aktiviteter etter målgruppe, og se på sosiale medier som en supplerende kanal til de tradisjonelle kanalene.
Kommunikasjonsrådgiver, Alf Tore Meling, mener politikere som skal lykkes i valgkampen bør dele inn aktiviteter etter målgrupper. Foto: Beth Helen Vilbo
- Det er forskjell på hvordan sosiale medier brukes. Ved å kun føre monolog, publiserer politikerne enveisrettet informasjon. Istedet burde de invitere til dialog, spørre om innbyggernes mening og dermed legge opp til debatt, forteller Meling. Han stiller selv som kandidat for Arbeiderpartiet, men ønsker ikke å kommentere de lokale partienes valgkamp.
90 prosent har profil på Facebook
Svein Tore Marthinsen tror ikke valgkampen kan vinnes gjennom sosiale medier. Han påpeker at bruk av tradisjonelle kanaler som TV, radio, avisinnlegg og husbesøk fortsatt er vaner som er vanskelige å vende.
- Terskelen for å kontakte politikerne er nok lavere gjennom sosiale medier, men samtidig må velgerne drive egen kildekritikk når informasjonen ikke går gjennom journalister og redaksjoner. En fordel kan være at velgerne får øvet sine kritiske sanser. Samtidig kan dette også bidra til at de utsettes for større grad av rendyrket politisk propaganda, sier valganalytikeren.
Forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Signe Bock Segaard, er heller ikke i tvil om at sosiale medier kan være viktige kampanjeredskap for lokale kandidater.
- Likevel er det mange andre forhold som også er avgjørende, for eksempel det politiske budskapet. Det er vanskelig å mobilisere uten en god sak, selv ikke ny teknologi klarer det, sier Segaard.
Hun har forsket på ungdommens politiske bruk av sosiale medier og på folks generelle bruk. Forskningsrapporten viser at 90 prosent av internettbrukere i alderen 16-79 år har en profil på Facebook.
Vil evaluere prosessen
- Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke opprette noen profil på Facebook, forteller Amund Kjernli. Han oppdaterer nå Facebooksiden sin daglig.
- Dette er en forsiktig start. Jeg er såpass fersk i dette, så vi kommer nok til å evaluere prosessen i etterkant av valgkampen, sier han.
Ordførerkandidaten tror Arbeiderpartiet i Ski vil markere seg som et «moderne» parti, men påpeker likevel at bruk av sosiale medier er såpass nytt for han at det antakeligvis ikke vil gi stor effekt frem mot valgnatta.
- Jeg vil fortsatt si at jeg liker direkte kontakt med velgerne best, men hvis vi i fremtiden utnytter sosiale medier fullt ut, vil det kanskje få en større effekt, avslutter Kjernli.