Uenighet om tidlig karaktersetting
I Asker kan det bli nye regler i barneskolen hvis et av høyrepartiene vinner. Ikke alle er like fornøyde.
- Det er alt for tidlig med et slikt press på så unge barn, sier Asker-beboer Kristin Wolstad.
Barna hennes er nettopp ferdige på barneskolen, og hun mener det blir feil å gi elever i 10-årsalderen karakterer. Hun får støtte fra Monika Ludvigsen, som er mor til Emma og Mina. Emma har nettopp begynt på skolen, og Ludvigsen har derfor sterke meninger om temaet.
- Mannen min og jeg har diskutert det. Begge kom frem til at vi er mot ideen. Jeg tror mer på at barna skal kunne motivere seg ved å konkurrere med seg selv, enn med andre.
Klare skilllelinjer mellom rødt og blått
I de største partiene er saken allerede klar. I et fremtidig Frp-styre vil partiet innføre karakterer fra femteklasse i basisfagene norsk, matte og engelsk. Ordførerkandidat Ole Jacob Johansen tror ikke det blir for tidlig for barna med en slik ordning.
– Vi er opptatt av at det ikke skal bli for stor overgang for elevene når de går til ungdomsskolen og karaktersetting, sier Johansen og trekker frem en rapport utført av OECD.
Ifølge Johansen viser rapporten til gode resultater på tross av karaktersetting av langt yngre barn enn norske femteklassinger.
Arbeiderpartiets varaordfører Marianne Riis Rasmussen er ikke kjent med rapporten, men mener barn i alderen 10 – 12 er for unge og at karakterene vil skape et unødig press.
- Fokuset bør være på å gi barna tilbakemelding gjennom muntlige elevsamtaler. Karakterene vil gi barna en form for falsk motivasjon. Et visst tall gitt ut i fra en prøve som eleven har pugget febrilsk til i løpet av én dag, forteller lite om hva slags nivå han eller hun faktisk ligger på.
Ønsker lærer som et statusyrke
Det sittende Høyre-styret har ennå ikke tatt stilling til spørsmålet om de vil innføre karaktersetting i barneskolen. Ifølge listekandidat Kari Sofie Bjørknes vil partiet diskutere dette om de blir sittende i fire nye år. Men hun presiserer at de også fokuserer på lærerne.
- Kravene til lærerutdanningene er for lave, de krever for eksempel kun at søkere har 3 i norsk. Forhåpentligvis vil dette endre seg slik at lærer blir et statusyrke.