Buddy-eiere går en usikker framtid i møte
Det er små sjanser for at det vil bli produsert elbiler i Norge igjen, men den tidligere styrelederen i firmaet håper og tror at elbileiere vil bli godt ivaretatt.
På fredag 28. oktober slo E24 fast at Buddy-produsenten Pure Mobility var slått konkurs. Grunnen var at de hadde stor gjeld og at produksjonskostnadene i Norge var for høye, forteller tidligere styreleder i Pure mobility, Erik Engebretsen til Journalen.
Usikkert for Buddy-eiere
Det er mange spekulasjoner rundt hva som vil skje med den tidligere elbilgiganten, men også hva som vil skje med de som eier elbil av merket Buddy. Styreleder Engebretsen tror og håper at de tidligere kundene skal bli tatt hånd om.
- Det ruller over 1000 Buddyer på norske veier, så det er god grunn til å tro at vedlikehold og service kommer til å bli godt ivaretatt, sier Engebretsen.
Øyvind Dehli, ansatt i advokatfirmaet Thommessen, jobber for tiden med konkursboet til Pure Mobility. Han sier at det på kort sikt kan bli vanskelig å få levert deler og ivareta servicen, men at han tror at det vil bedre seg.
- Uavhengig hvem selskapet blir solgt til, vil det nok være flere som har lyst til å drive med service og vedlikehold på disse bilene. Det er helt klart et marked for det, sier advokat Øyvind Dehli.
Kan miste garantien
Snorre Sletvold er styreleder i Norsk elbilforening, og synes det er veldig synd at en av bautane innen norsk elbil må avslutte virksmomheten sin.
- Det er veldig trist at dette skjer. Pure Mobility, tidligere Elbil Norge, har klart å holde produksjonen gående uten stans i 12-14 år. Mange av fordelene elbilene har fått, blant annet gratisparkering, tverrparkering, gratis bomring, lavere årsavgift og fritak fra moms har utspring fra de som startet Buddy-produksjonen, sier Sletvold.
Han sier også det er vanskelig å spå framtida for norske elbileiere i Norge før selskapet er solgt videre fra konkursbo, men mener konsekvensene blir større om selskapet ikke blir solgt til en norsk aktør
- Grunnen til det er at mange fortsatt har garanti dirkete med Buddy, og da vil nok de miste denne. Dersom bedriften blir i Norge, så vil tilgangen på deler bli betraktelig lettere. Man må riktignok ta reparasjonen på egen kappe. Går man ut av landet så vil jeg fortsatt tro at man kan få reservedeler, men det vil ta lengre tid, sier Sletvold.