Ingen anti-snuskampanje i sikte

Flere og flere snuser, men noen storstilte anti-snuskampanjer fra Helsedirektoratet kommer trolig ikke på en stund.

Stadig flere putter snus under leppa, mens antall røykere går ned. Foto:Flickr/Hugo Ahlberg

Den nedadgående trenden for dagligrøyking ser ut til å fortsette, ifølge tall fra SSB. Kun 17 prosent i alderen 16-74 år røyker daglig, mens 8 prosent bruker snus daglig. I 2010 var 19 prosent dagligrøykere, og 7 prosent brukte snus.

Røyking mer farlig

Helsedirektoratet startet i begynnelsen av året en storstilt anti-røykekampanje. Sterke virkemidler i form av bilder fra operasjoner ble benyttet på røykpakker, plakater og i reklamefilmer. Men til tross for at snusbruken øker, kan det se ut som om det tar tid før Helsedirektoratet lager noen anti-snuskampanje.

- Generelt har holdningen så langt vært at røyking står for de største helseskadene, både ut fra omfang (antall som røyker) og helserisiko. Man har derfor fokusert hovedsakelig på røykeslutt, sier Gitte Huus, fungerende avdelingsdirektør i avdeling for nasjonalt folkehelsearbeid i Helsedirektoratet.

Hun forteller at det i noen år ikke har vært tilstrekkelig med midler til å kjøre store massemediekampanjer. Imidlertid lanserte Helse- og omsorgsdepartementet, som nevnt, en ny kampanjesatsing fra 2012. Det er foreløpig ikke avklart hvilke tema som kommer til å tas opp i den kommende perioden.

Dagligrøykere halvert

- Departementet jobber med en ny femårsstrategi for det tobakksforebyggende arbeidet. Temaene i de kommende kampanjene vil ta utgangspunkt i og reflektere hovedmålene i denne. Vi vet med andre ord ikke om det blir snuskampanjer ennå, sier Huus. 

De siste 15 årene er andelen dagligrøykere nesten halvert. Mens det i 1996 var 33 prosent i alderen 16-74 år som røykte daglig, er det i dag bare 17 prosent.

Huus tror det er flere årsaker til at færre røyker.

- Det tobakksforebyggende arbeidet er bredt fundert, med en kombinasjon av restriktive tiltak (røykeloven, reklameforbud, advarselsmerking, oppstillingsforbud, tobakksavgift osv.), pedagogiske tiltak (informasjon, kampanjer, skoleprogrammer) og mer behandlende tiltak (tobakksavvenning hos lege, på kurs, telefon/nett eller andre steder, samt legemidler for røykeslutt osv.). Alt tyder på at tiltakene sammen bidrar til at færre begynner å røyke og flere slutter, sier hun.