Ringing forstyrrer helsepersonell
Personsøkere og mobiler som ringer og vibrerer kan ta oppmerksomheten bort fra pasientene og gjør hverdagen mer stressende for helsepersonell.
Å være tilgjengelig via mobiler og personsøkere er en viktig del av jobben til leger, sykepleiere og annet helsepersonell. Men den økte tilgjengeligheten fører også med seg negative sider.
– Vi har merket at det er blitt mer hektisk. Det blir en belastning å alltid skulle bli avbrutt, for eksempel hvis man behandler et sår hos en pasient, sier Kristin Strømberg som jobber hos hjemmetjenesten i Rælingen.
Hun forteller at spesielt vakttelefonen fører til stress og forstyrrelser i arbeidshverdagen. Strømberg sier at vakttelefonen før var betjent fra et kontor, mens de ansatte nå må bytte på å bære den rundt.
Fristes til privat bruk
Ikke bare jobbtelefoner skaper forstyrrelser på jobb. Frida Schatvet, som jobber på Stalsberg bo- og behandlingssenter, forteller at vakttelsefonen ikke er noe forstyrrelseselement hos dem, men at den private mobilen derimot kan virke distraherende.
Schatvet forteller at de ansatte bare har lov til å bruke mobilen i pausene. Likevel hadde de et møte om bruk av mobil, fordi rutinene hadde begynt å skli ut.
– Hovedgrunnen til at vi ikke skal bruke mobilen blant pasientene er fordi den tar oppmerksomheten bort fra dem. De eldre kikker gjerne litt rart bort på oss hvis vi fikler med mobilen. I tillegg er jo mobilen en smittebærer, sier Schatvet.
Også Tidsskrift for Den norske Legeforening har anbefalt at mobilen slås av av både hensyn til smitte, forstyrrelser og etiske grunner.
Nytt telefonsystem vil minske forstyrrelsene
Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (NST) har utviklet et telefonsystem som skal forhindre unødvendig forstyrrelser fra mobilen. Systemet heter CallMeSmart, og bakgrunnen for utviklingen av systemet var nettopp forstyrrelser på sykehus sier Terje Solvoll ved NST.
– CallMeSmart er nylig utviklet og skal i mai testes ut på Universitetssykehuset i Nord-Norge. Vi regner med at det er ferdig vertifisert og klart til å tas i bruk i løpet av høsten, sier Solvoll.
Systemet fungerer ved hjelp av kontekstdata og sensorer som forteller når for eksempel en lege har en viktig samtale med en pasient eller befinner seg i operasjonsstua. I tilfeller hvor legen er opptatt, vil samtalen bli videresendt til en annen person på samme nivå som er ledig.
Solvoll sier at flere sykehus har meldt interesse for systemet. Og selv om systemet i første omgang er tilpasset sykehus, har hele helsekjeden vært i tankene under utviklingen.
– Selv om trykket så klart ikke er det samme på sykehjem og lignende, har vi tenkt at det også skal fungere her etter hvert. Målet er at systemet til slutt skal kunne tas i bruk av folk privat.