Selger brukt på sosiale medier
Å handle brukt har blitt mer og mer populært de siste årene. Nå bruker Finn.no sosiale medier til å fremme bærekraftig forbruk.
17. april startet den nye miljøkampanjen «Bruktduellen», der kjøperene utfordres til ikke å kjøpe noe nytt på femti dager. Kampanjen er bare ett eksempel på en økende tendens til gjenbruk og bevissthet rundt miljøet.
– Flere og flere går til bruktbutikker, på loppemarkeder og byttearrangementer, og mange bruker nettsteder til kjøp og salg av brukte produkter. I tillegg har det blitt populært med egenproduksjon, sier Nina Heidenstrøm, forsker i SIFO.
Kampanje gjennom sosiale medier
Finn.no har stort sett brukt sosiale medier som Twitter, Facebook og Instagram for å spre miljøkampanjen. For hver deltaker gir nettsiden en krone til regnskogsfondet.
– Vi har hatt ca. 10 000 besøkende på nettsiden for kampanjen, men akkurat hvor mange deltakere det er har vi ikke noe tall på, sier Henrik Faller, PR-ansvarlig i Finn.no.
Nettsiden skal også gi en krone til regnskogfondet for hver gang bruktduellen nevnes i en hashtag på Twitter eller Intagram.
Henrik Faller håper at bruken av sosiale medier skal gjøre det enklere for folk å bidra til å bedre miljøet.
IRINAHAUGANE.jpgIrina Haugane kjøper brukte klær først og fremst fordi hun liker designet. Foto: Alexandra K. Djupesland Pris og design frister
Journalen var innom bruktbutikken UFF i Storgata, og spurte kunder hvorfor de velger å kjøpe brukt. Pris og en bevissthet for miljøet spilte en viktig rolle.
– Det er bra med gjenvinning generelt og det er rimelig. I tillegg går det til en god sak, sier Irina Haugane, en kunde på UFF.
Under kan du høre svarene til to av kundene på UFF om hvorfor de handler brukt.