Ute og sykler
Onsdag ble Sykle til jobben-kampanjen åpnet av helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre. Regjeringen vil satse stort på sykling framover.
Bedriftsidretten, forbundet som fremmer aktivitet i arbeidslivet, arrangerer for 40. gang Sykle til jobben-aksjonen. Fra 24. april til 21. juni kan bedriftslag melde seg på konkurransen om å vinne en tur til Roma dersom de til sammen sykler 2500 km.
Flere arrangører og støttespillere av aksjonen møtte onsdag opp foran Stortinget til den offisielle åpningen, som ble utført av helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre.
I regjeringens folkehelsemelding står det at regjeringens mål er at sykkeltrafikken skal utgjøre 8 prosent av alle reiser i Norge. Det innebærer at det må bli dobbelt så mange syklister på norske veier.
– Sykling er vinn-vinn
I sin åpningstale utfordret Støre kommunene til å bygge ut sykkelveier.
– Å sykle er kanskje det viktigste vi kan gjøre i byene for klima, og da går oppfordringen sterkt til kommunene om å ta utfordringen på alvor og bygge ut sykkelstiene så det blir mulig å sykle trygt, sier Støre.
Han la også vekt på helsegevinsten ved å være i fysisk aktivitet.
– Dette er vinn-vinn for helse, forutsatt at man sykler forsiktig. I vårt land er den alvorligste diagnosen vi strever med stillesitting. Å sykle gir en helsegevinst som ikke kan hentes ut på et apotek, sier Støre.
Vil tilrettelegge for syklisterholmåstale1.jpgHeikki Holmås ønsker at Norge skal bli et bedre land å sykle i.
Etter Støres tale holdt utviklingsminister Heikki Holmås en appell. Der ga han uttrykk for at han ville gjøre Norge til et tryggere land å sykle i.
– Berlin, København, Helsingfors, Stockholm, Göteborg og til og med New York er godt tilrettelagt for syklister. Oslo, Bergen og Kristiansand er for dårlig lagt til rette for sykling. Og så vil noen si at det er litt kaldt her i landet, og det er jo det, men det er jo faktisk sånn at somrene er fine, sier Holmås.
Trygg Trafikk er glade for at regjeringen ønsker å satse på utbygging av sykkelveier, men frykter at økningen av syklister vil kunne føre til flere ulykker.