Håper på mer bartetrøkk

I fjor tok bartekampanjen til inntekt for kreftforskning av på sosiale medier. Kampanjeleder Fredrik Bjørlo håper flere menn manner seg opp og lar "moustachen" gro i år.

Kampanjeleder i Movember Norge, Fredrik Bjørlo håper å slå fjorårets deltakerrekkord på 17 500 bartegroere. Foto: Ole Gunnar Onsøien

1.november går startsskuddet for Movember. En måned med opplysningsaksjon hvor menn lar barten vokse, til inntekt for forskning på prostata- og tekstikkelkreft.  Ifølge Kreftforeningen blir 5.000 nye tilfeller av prostata- og testikelkreft oppdaget i Norge hvert år. 

Kampanjeleder Fredrik Bjørlo for Movmeber i Norge synes oppslutningen i fjor var helt fantastisk.

– Det er jo helt vilt. Første året registrerte ca 3.500 personer seg på nettsiden. I fjor registrerte hele 17.500 personer seg.  Det er helt overveldene. Bare England hadde flere registrerte i Europa, sier Bjørlo.

Populært på sosiale medier

Movember ble startet i Australia i 2003, og har siden blitt en verdensomspennende kampanje. Navnet er en sammensetning av ordet "moustache" - mo -, som betyr bart, og november. Det er tredje året på rad innsamlingsaksjonen arrangeres i Norge. Pengene som samles inn går til Global Action Plan (GAP). Det er et internasjonalt forskersamarbeid som har som mål å få raskere forskningsresultater på kreft. Det innebærer at penger som samles inn i Norge, går til norske GAP-forskere. Kreftforeningen er samarbeidspartner.

Kampanjen går ut på at menn lar barten vokse i hele november måned. De er dermed levende informasjonsplakater i 30 dager. Kampanjen legger opp til at deltakerne selv og deres nettverk gir penger.

Kampanjen engasjerte voldsomt på sosiale medier som facebook, instagram og twitter i fjor. Det er en kanal som definitivt er med på å spre kampanjen, fastslår lederen.

– I år bruker vi 12.000 kr på markedsføring i form av plakater. Ellers bruker vi ingenting, sier Bjørlo.

Over 5 millioner i fjor

I 2011 kom det inn 1,5 milioner kroner til kampanjen. I fjor var tallet 4,9 milioner. Da kom det i tillegg inn 500.000 kroner direkte til Kreftforeningen. Målet i år er at enda flere registrerer seg på hjemmesiden og at et enda høyere beløp kommer inn.

– Det er et ganske hårete mål, men det virker som det er større bartetrøkk i år. Det ser vi blant annet gjennom at flere har registrert seg på hjemmesiden sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Vi får også mange flere henvendelser fra bedrifter og universiteter rundt om i landet som er interessert i kampanjen, sier Bjørlo.

Onsdag ettermiddag i uke 44, to dager før kampanjestart, hadde 4.500 personer registrert seg. Det var flere registrerte enn i både Danmark, Finland, Nerderland og Tyskland i Europa.

I år går de innsamlede midlene til forskning som kan skille den aggressive prostata- og testikkelkreften fra den man kan leve med. Det gjør det lettere å identifisere hvem som har hvilken kretftform, slik at ikke alle må gjennom behandling de muligens ikke trenger.

Stavanger Oilers samlet inn mest

Foruten enkeltpersoner, engasjerer kampanjen mange lag og foreninger. I fjor var det ishockeylaget Stavanger Oilers som samlet inn mest penger som lag. De samlet inn over 500.000 kroner, og skal delta i år igjen, i følge ders hjemmesider.

Kvinner kan også engasjere seg for kampanjen ved å være Mo Sistas. Da er man erklært støttespiller for bartegroerne.

Det går mot rekordmange bartemenn i november måned rundt om i landet i år. Men vet studenter hva Movember er?

 

Johan JørgensenVil ikke anlegge bart i fare for å miste sin identitet (Foto: Stine Cecilie Granlund)Johan Jørgensen (29), Bislett
 

Har du tenkt å gro bart i november?

– Nei, men jeg faller vel inn i en annen kategori siden jeg har fullt skjegg. Hvis jeg bare anlegger bart, tror jeg at jeg mister min identitet.

Hva vet du om Movember?

– Jeg vet at man skal gro bart for å støtte kreftsaken.

Hva er ditt inntrykk: er kampanjen bare en unnskyldning for å gro bart, eller er det ekte engasjement bak hver bart?

– Jeg syns det er et dårlig alternativ for mennesker som kanskje ikke får til å gro skjegg.

 

Fredrik AmlienHar tenkt til å gro bart. Foto: Stine Cecilie GranlundFredrik Amlien (20), Ski

 

Har du tenkt til å gro bart i november?

– Ja, jeg har tenkt til å spare. Det blir gøy å prøve. Jeg har ikke prøvd det før.

Hva vet du om Movember?

– Nei, jeg vet ikke mer enn at det er blitt en slags tradisjon, og at det er flere og flere som har slengt seg på.

Hvis vi sier kreft, vet du mer da?

– Ja, jeg kunne tenke meg at det handler om kreftsaken. Jeg syns det er bra at den er for det.

Hva er ditt intrykk: er kampanjen bare en unnskyldning for å gro bart, eller er det ekte engasjement bak hver bart?

– Aner ikke, men jeg kan tenke meg at noen gror skjegg for moro skyld.

 

 

Robin EdeklevSynes ikke barter er tiltrekkende. Foto: Stine Cecilie GranlundRobin Edeklev (21), Blindern

 

Har du tenkt å gro bart i november?

– Nei, det er ikke veldig tiltrekkende.

Hva vet du om Movember?

– At man gror skjegg fra første til siste november. Det synes jeg er kjempekoselig.

Hva er ditt intrykk: er kampanjen bare en unnskyldning for å gro bart, eller er det ekte engasjement bak hver bart?

– Jeg kan særdeles lite om barter. Jeg vet ikke hvorfor folk gjør det. Jeg bryr meg lite om folks barter generelt.