Tror barterekorden blir vanskelig å slå

I fjor samlet ishockeylaget Stavanger Oilers inn mer enn en halv millioner kroner til inntekt for forskning på den vanligste formen for kreft hos menn.

BARBERER SEG. Stig Ljosvik i ishckeyklubben Stavanger Oilers lot gutta fra Brødrene Fevangs Barberstue stelle skjeggveksten på Shave Down i fjor. Foto: stavangeroilers.no

– Det høres kanskje litt passivt ut, men en kan ikke sette barterekord hvert år.

Det sier pressekontakt og Movember-entusiast i Stavanger Oilers, Ketil Garvik.

I fjor samlet ishockeylaget inn nær 600.000 kroner til inntekt for testikkel- og prostatakreft i regi av Movember. De var blant lagene som samlet inn desidert mest til kampanjen.

Blant andre lag som samlet inn høye beløp, var det store revisorselskapet KPMG. Enkeltpersoner har også klart å samle inn beløp i hundre tusen kroners-klassen, opplyser kampanjeleder Fredrik Bjørlo i Movember Norge. Han er veldig fornøyd med "Oilers" innsats.

- De som trodde Trondheim var bartebyen, må ta seg en tur til Stavanger, sier han.

Engaserer seg minst like mye

Garvik synes det viktigste er snakkisen og livet movemberkampanjen skaper i klubben. Han forsikrer om at lagets engasjement kommer til å være minst like stort som i fjor.

Starten på kampanjen ble sparket igang med en såkalt Shave Down. Brødrene Fevangs Berberstue stilte opp for å gjøre spillere og publikummere glattbarberte til kampanjestart under kampen mot Lørenskog i Gruben torsdag 31.oktober.

– Skal du gjøre det helt etter boka skal du glattbarbere deg før begynner å gro barten, sier Garvik.

I løpet av måneden vil små videoer der spillerne viser fram barten og gjør "tullete ting" blir lagt ut på lagets nettside.

Bryter ned tabuer

Garvik har inntrykk av at publikum og supportere forventer at ishockeylaget engasjerer seg like mye rundt kampanjen som i fjor.

I alt skal ca omtrent 40 personer registrere seg fra stallen og klubbapparatet. Et eget Stavanger Oilers-nettverk, der fans kan være med å gro bart sammen med spillere og ansatte, skal i tillegg opprettes i år. Kreftsaken støttes ved at publikum, støttespillere og sponsorer gir pengebidrag gjennom Movembers nettsider.

I en egen Movember-kalender for 2014 kan man se ishockeyspillerne i alt fra badebukse på Hawaii til mørke smug - selvsagt iført hår på overleppa.

Noen andre lag som hittil er påmeldt er Deloitte Norway, Nordbohus og Nedre Romerike Brann- og Redningsvesen.

Studentlag nytt av året

Nytt av året er at det er mulig å registrere studentlag. Ifølge kampanjeleder Fredrik Bjørlo for Movember Norge er lag ved flere av de største universitetne og høgskolene i Norge, som NTNU, Høgskolen i Bergen og NHH, påmeldt. Lagene kan konkurrere mot andre studentlag og vinne premier.

Handelshøyskolen BI i Trondheim, Bergen og Oslo har også medlt på egne studentlag. Leder i studentforeningen Kommunikasjonsavdelingen Kai de la Cruz bekrefter at BI i Oslo også har et lag.

– Vi i Kommunikasjonsavdelingen har registrert oss, men jeg vet ikke akkurat hvor mange vi blir ennå.

Spent på veksten

De la Cruz tror det blir morsomt å delta i bartekonkurransen, men har hittil  ikke pekt ut hvilke av høgskole- og universitetslagene som er de største konkurrentene. De la Cruz, som var med i fjor også, er mest spent på lagets bartevekst.

– Hos meg kommer barten bare jeg tenker hardt på det. For meg er det ikke vanskelig med hårvekst. Men det er kanskje ikke like enkelt for alle andre.

Studentene ved BI markerte starten på Movemberkampanjen med Shave Down på BI i Nydalen torsdag 31.oktober.

Movember ble arrangert for første gang i Norge i 2011, men har eksistert i utlandet siden 2003. I fjor ble det samlet inn godt over 800 millioner kroner på verdensbasis.