Uenige om varsler kan distrahere bilførerer
Forsker Fridulv Sagberg mener at sikkerhetssystemene i bilen kan være en ulykkesårsak.
Australske bilforskere har regnet ut at rundt 900 mennesker vil bli utsatt for bilulykker de neste fem årene på grunn av teknologiske distraksjoner. Det melder forskning.no i en NRK-produert sak. Tallet representerer bare ulykkesstatistikken for staten Victoria i Australia.
Paradoksalt
Fridulv Sangberg, forsker ved Transportøkonomisk institutt, mener at teknologien som er laget for å øke bilpassasjerenes sikkerhet også kan være årsaker til distraksjon.
- Om sikkerhetssystemene er årsak til distraksjon avhenger selvsagt av hvordan systemene er integrert i bilen, men jeg vil tro at for eksempel varslingsalarmer vil kunne føre til at føreren blir distrahert. I så fall er det et enormt paradoks, forteller Sagberg.
- ABS-bremsene er et godt eksempel: Da de ble lansert på slutten av 60-tallet trodde noen at bedre bremser gjorde at man kunne øke farten og minske avstanden til bilen foran. Det kan fort gå veldig galt.
Førerens ansvar
Steinar Nygård, som jobber på COC-verkstedet til Bertel O. Steen Autostern, mener at bilsikkerhetssystemene primært skal fungere som et komfortsystem.
- De pro-aktive systemene som varsler om fare er utviklet som et komfortsystem. Det står i alle Mercedes sine instruksjonsbøker at alt er førerens ansvar, uavhengig av hvilke sikkerhetssystemer bilen har, sier han.
I en kommentar i The Guardian hevdet imidlertid Mark Miodownik at instruksjonsmanualen er i ferd med å dø ut.
Nygård legger til at han aldri har opplevd Mercedes-kunder som har havnet i kollisjoner på grunn av svikt eller feil på bilens sikkerhetssystem.
- Mercedes holder et stramt fokus på at sikkerhetssystemene bare skal være til assistanse. Føreren av en bil med et stort sikkerhetssystem må være like obervant som en fører av en bil med et mindre omfattende et, sier han.