Kripos lanserer holdningskampanje mot voldtekt

40 prosent av alle anmeldte voldtekter skjer i forbindelse med fest. Nå oppfordrer Kripos folk til å passe på vennene sine i julebordssesongen.

Følger med: Oslo Taxi støtter holdningskampanjen "Kjernekar" og oppfordrer sine passasjerer til å passe ekstra godt på vennene sine.

Torsdag 14. november lanserte Kripos, i samarbeid med Justisdepartementet, holdningskampanjen "Kjernekar". Et tiltak for å redusere antall festrelaterte voldtekter.

- Vi ønsker å skape en større grad av bevisstgjøring rundtvoldtekt. Et viktig poeng for oss var å gå bort fra offerfokuset i en slikkampanje, og legge fokuset på gjerningsmennene. Det handler omansvarliggjøring, og det er viktig at man deler ansvaret, sier leder forTaktisk etterforskningsavdeling i Kripos Eivind Borge, til Journalen.

Høye tall

Hvert år anmeldesomkring 1200 voldtekter her i landet, og tall fra Kripos viser at 40 prosent avdisse skjer i forbindelse med fest. 

- Bakgrunnen for kampanjen er voldtekstutviklingen i Norge. Voldtekstgruppa til Kriposgjør fortløpende og gjennomgående analyser, og gir på grunnlag avdette ut en strategisk rapport som viser voldtektssituasjonen i Norge. Densiste kom ut i februar i år, og antallet festrelaterte voldtekter for 2012 eraltfor høye, sier Borge.  

- Gjerningspersonene er mellom 18-35 år. Som regel er mønsteretfor disse festvoldtektene at det er alkohol involvert, gjerningsmennene er ofteav vestlig opprinnelse og har felles omgangskrets med offeret.

Klar oppfordring

- Vi maner til en ansvarliggjøring over hele linja, og ønsker at personer griper inn før en situasjon går for langt. Vi vet at når det gjelder festvoldtekter så er offeret som regel overstadig beruset, sier sjef for Kripos, Ketil Haukaas, til VG.

En kjernekar er i følge Kripos en person som følger littekstra med når det er fest, og som tør å si i fra til kompisene sine hvis noentråkker over streken. Kampanjen oppfordrer unge gutter til å ta mer ansvarpå fest.

- Vi valgte begrepet med omhu. Og jeg mener at kjernekar er etbegrep folk forbinder med noe positivt og en person som bryr seg om folk rundtseg, sier Borge.

Blanet annet Amnesty og Oslo Taxi har vist sin støtte til kampanjen. Sistnevnte oppfordrer sine passasjerer til å passe ekstra godt på vennene sine.

Vital markedsføring

- Vi bruker media for alt det er verdt, og gjennom sosialemedier håper vi å nå ut til riktig målgruppe. Vi har også dialog medutelivsbransjen, men det er likevel den lokale forankringen som er viktigst.Det er patruljene som er med på å spre dette, avslutter Borge.

Tirsdag er det over 49 000 mennesker som liker kampanjesiden på facebook.

Som en del av holdningskampanjen vil Kripos publisere flerevideoer utover høsten. Disse viser tips om hvordan man kan følge med når det erfest.
Her er en av dem:

Kripos - Trøbbel from Redink AS on Vimeo.