Mener Norge har skylda for Haiyan-tyfonen

- Hvis ikke Norge hadde solgt enorme mengder olje, kunne de miljømessige konsekvensene vært betydelig redusert, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne.

Rasmus Hansson (MDG) mener den norske oljepolitikken kan knyttes direkte til ekstremværet som herjet Filippinene, og klimautfordringene generelt. Foto: Adrian Nielsen

Hansson opplever at tragedien i Filippinene er resultatet av den vestlige verdens velferd og miljøpolitikk.

- Man kan ikke si med matematisk sikkerhet at Haiyan-tyfonen var forårsaket av norske CO2-molekyler. Likevel er all faglig tvil tilbakelagt; klimaendringene er menneskeskapte, og Norge spiller en sentral rolle i verdens oljeindustri, sier Hansson.

Han mener denne sammenhengen gjør Norge ansvarlig for ekstremværet.

Journalen skrev tidligere i dag om at verdens kullforbruk har økt med 58 prosent siden 1990.

Kommer til å rope høyt

Miljøpartiet De Grønne (MDG) ble i høst valgt inn på Stortinget, og Hansson forteller om partiets planer om å påvirke regjeringen i retning av en grønnere klimapolitikk. Partiet kommer ikke til å gi seg før dagens regjering innser hvor viktig det er å prioritere klimaet.

- Vi kommer til å rope høyt om sannheten. Selv om oljekranene hadde blitt stanset i dag, vil CO2-utslippene som allerede er i atmosfæren, sørge for klimatiske utfordringer og global oppvarming i flere tiår fram i tid.

Hansson fortsetter med å si at skaden kan bli mindre smertefull hvis dagens samfunn begynner å ta disse utfordringene på alvor.

Mener MDG driver symbolpolitikk

Miljøpolitisk talsmann for Høyre, Nikolai Astrup, er svært skeptisk til MDGs politikk, og mener den vil komme til å gjøre Norge fattigere, ved at de ønsker å redusere nordmenns kjøpekraft. Astrup tror ikke at redusert forbruk og materiell nedgang i Norge vil ha noen påvirkning på resten av verden.

Nikolai AstrupSkeptisk til MDG: Nikolai Astrup (H) mener Miljøpartiet De Grønne driver symbolpolitikk. Foto: Ole Gunnar Onsøien- Det hjelper ikke å ha «miljø» i partinavnet, når de har gårsdagens løsninger på morgendagens utfordringer, sier Astrup.

Astrup mener at Høyre har et mer realistisk syn på hvilke tiltak som bør settes i gang, og understreker at de allerede er kommet godt på vei. I en kronikk i Aftenposten 28. august i år, skriver han blant annet at norsk industri har redusert utslippene med 40 prosent siden 1990, mens produksjonen har blitt doblet i samme tidsrom.

- MDG bedriver symbolpolitikk. Jeg er mye mer tilhenger av en politikk som fungerer i praksis.

I Aftenposten-kronikken skriver også Astrup at Norge må satse på teknologisk innovasjon, slik at miljøvennlige energialternativer blir mer attraktivt.

99 prosent sikkert

Hansson er klar over at mange vil være motstandere av hans meninger, og han vet at det finnes sjanse for at antakelsene hans ikke stemmer med virkeligheten.

- Men de alvorlige utfordringene vi står overfor, er anslått til å være 99 prosent sikre. Da mener jeg vi må handle og prioritere klimaet høyt, sier han.

Innen tyve år ønsker MDG at den norske oljeindustrien skal være totalt avviklet. Innen 2015 ønsker de at all import av bensin- og dieseldrevne biler skal være stanset. Nikolai Astrup tror dette er en strategi som ikke lar seg gjøre i praksis.

- Med de 250.000 ansatte som i dag jobber i petroleumsnæringen er det ikke bare å stenge oljeslusene i såpass kort framtid, mener han.

Heller ikke importstansen av «fossile» biler er noe han tror er lurt.

- Grunnen til at vi kan subsidiere hybrid-, hydrogen- og elbiler er jo nettopp fordi vi har så høye avgifter på bensin- og dieselbiler. Løsningen er ikke å forby denne type biler. Her igjen viser MDG at de begynner i helt feil ende, avslutter Astrup.