Oslo og Bergen ønsker karakterer fra 7. klasse
Skolebyrådene i Bergen og Oslo vil søke om å innføre karakterer fra 7. trinn. Dersom de får klarsignal fra Kunnskapsdepartemenet kan karakterer i barneskolen bli en realitet neste høst.
I oktober gikk et samlet byråd i Bergen inn for å søke om en prøveordning med karakterer fra 7. klasse. Skolebyråd i Bergen, Harald Vicotor Hove, ønsker mer kunnskap om karakterer.
– Vi trenger mer kunnskap om utslaget karakterer gir i barneskolen. Det kan gi et grunnlag for å si om karakterer burde være standard i barneskolen, sier Hove.
Også Byrådet i Oslo er positive til en prøveordning for karakterer, og skolebyråd Anniken Hauglie ønsker et samarbeid med Bergen.
– Vi har ennå ikke snakket med Bergen om å søke sammen, men det virker naturlig å samarbeide om dette, sier Hauglie til VG.
– Ved at man tester det ut på elever både i Bergen og Oslo, med den store spredningen man har i elevmassen, kan man få et tverrsnitt av en stor elevgruppe, sier han.
Kritikk fra Utdanningsforbundet
– Det er et forslag vi ikke støtter. Vi mener det vil redusere kvaliteten på vurderingen elevene får og på skoleløpet i sin helhet, sier leder i Utdanninsforbundet i Bergen, Bjarne Mohn Osvold.
Han mener dagens vurderingssystemer er gode.
– Vurderingen som skjer i skolen i dag er veldig god, den er informativ og konkret. Karakterer er en mye enklere vurderingsform med mindre vektlegging på den konkrete tilbakemeldingen, sier han.
Behovet for karaktersetting har man ikke i barneskolen, mener Osvold.
– Karakterer har et rangeringselement som man har behov for senere i skoleløpet, men det behovet har man ikke på barnetrinnet.
Ser til Finland
Skolebyråd Harald Victor Hove mener man trenger mer forskning om utslaget karakterer har i barneskolen.
– Vi vet at ett av verdens beste udaninngssystemer, nemlig Finland, har karakterer fra 5. trinn. Det er avgjørende å mer få kunnskap om hvordan karakterer slår ut for å kunne gjøre det norske skolesystemet enda bedre. Der syns jeg Utdanningsforbundet synser mer enn det de har forskningsmessig belegg for, sier han.
Trenger politisk avklaring
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har tidligere uttalt at han ikke ønsker å innføre karakterer i barneskolen på permanent basis, men han utelukker ikke mulighetene for en prøveordning.
– Dersom det kommer gode søknader om forsøk, vil de bli vurdert. Men det må være reelle forsøk. Det er fortsatt slik at regjeringen ikke vil innføre karakterer i barneskolen, sier Røe Isaksen til VG.
Byrådene i Oslo og Bergen vil i tiden fremover utarbeide en plan for gjennomføringen av prøveordningen.
– Vi må få relevante forskningsmiljøer til å følge prosjektet og sette noen rammer for den praktiske gjennomføringen, sier Hove, som understreker at innføringen av karakterer vil være en prøveordning.
– Hvis det slår negativt ut er ikke jeg positiv til å innføre karakterer på permanent basis. Men jeg venter med å konkludere til vi kjenner forskning fra det norske skolesystemet. Det er bedre enn å synse basert på karakterene i andre land, sier han.