Studentene strekker seg etter Statoil-stillingene
En ny undersøkelse fra Universum Global viser bachelorstudentenes drømmejobber. Oljegiganten Statoil topper listene. – Ikke tilfeldig, mener kommunikasjonsdirektør ved Handelshøyskolen BI, Christian-Marius Stryken.
En fersk undersøkelse utført av Universum Global viser studenters drømmejobber i 27 forskjellige land. I Norge står det statlige Statoil på topp etterfulgt av DNB og Ernst & Young.
Undersøkelsen er besvart av over 10.000 studenter ved 26 forskjellige høyskoler og universiteter. Deltakerene har svart i forskjellige kategorier etter hvilke fag de selv studerer, og Statoil topper to av de fem kategoriene (handelsfag, ingeniørfag, rettsvitenskaplige fag, IT-fag og humanistiske fag.)
«Støtter morgendagens helter» og vice versa
Statoil topper listene blant både blant handel- og ingeniørstudentene. Ikke tilfeldig, mener kommunikasjonsdirektør ved Handelshøyskolen BI, Christian-Marius Stryken.
Lars Digerud, countrymanager i Universum, er enig og legger til at Statoil har dominert lista i mange år.
– Statoil er et meget kjent merkenavn som favner bredt i målgruppene. De har over lang tid posisjonert seg i toppen av attraktivitetsskalaen for både økonomi- og ingeniørstudenter, og tilbyr mange muligheter i en attraktiv bransje, forklarer han.
Men hvor attraktiv er olje- og gassindustrien i dag?
Tone Rognstad, direktør for rekruttering i Statoil, mener industrien selv har en kredibilitet de nyutdannede ønsker å jobbe med og forbedre. Selv er hun veldig sikker på hva som gjør Statoil til en attraktiv arbeidsplass.
– Tror du de ansatte er stolte av egen lønn, som videre blir en troverdig kanal eksternt for rekruttering?
– Vi er konkurransedyktige, men ikke lønnsledende. Derfor kan saken forklares med at Statoil er på attraktivitetstoppen, men ikke lønnstoppen. Jeg tror unge velger en utdannelse de har interesse for, videre er det usikkert i hvor stor grad lønn påvirker yrkesvalg.
LES MER: Norge investerer i miljøverstingene
– Statoil dukker ofte opp som "miljøversting" i mediene. Tror du studentene overser dette?
– Olje- og gassindustrien er svært viktig å diskutere når vi i disse tider møter på «energirealiteten», når etterspørselen for energi øker samtidig som utslippene må reduseres. Men nei, vi har ikke sett indikasjoner til at industrien er blitt uinteressant med årene. Tvert i mot! For å løse de viktige oppgavene så trenger man dyktige ingeniører og teknikere; å jobbe i Statoil kan også være å vise engasjement til miljøet. Aker Solutions er også høyt på lista, og det er ikke tilfeldig, sier Rognstad.
De største på topp
Det er mer enn bare Statoils mange kompetanseområder som setter Statoil på topp i resultatslista. Den digitale undersøkelsen gir en forhåndsgenerert valgmeny over bedrifter studentene kan stemme på som drømmearbeidsplassen. Likevel mener Lars Digerud, countrymanager i Universum Global Norge, at man kan stole på undersøkelsen.
– Men vil ikke den forhåndsgenererte lista gi en stor fordel til de bedriftene som allerede står der?
– Det er likevel studentene selv som styrer. Etterspørselen viser hvem som er på topp, og resultatet viser attraktiviteten blant dem igjen. Digerud understreker at man manuelt kan legge inn nye navn på lista.
En god andreplass
Blant «Business»-studentene kommer DNB på andreplass, etterfulgt av Ernst & Young, PwC (PricewatershouseCoopers), Aker Solutions, KPMG, McKinsey & Company, Norges Bank, The Boston Consulting Group, Deloitte og Innovasjon Norge. Flere av de samme dukker opp blant topp ti blant ingeniørstudentene.
Under fanen for kunst- og humanistiske fag står Utenriksdepartementet på førsteplass, etterfulgt av NRK, Røde kors, TV 2, UiO, Oslo Kommune, Kulturdepartementet, Gyldendal Norsk Forlag, Kunnskapsdepartementet og Norad.
Alle resultater - med topp 50 for ingeniørfag, humanistiske fag, handelsfag, rettsvitenskaplige fag og IT-fag finner du på Universums nettsider.
Universum Global hevder selv å være den globale lederen innen «Employer Branding» og tilbyr innsikt, kommunikasjonsløsninger og strategisk rådgivning som hjelper bedrifter å tiltrekke, rekruttere og beholde «god» arbeidskraft. I anledningen gjør de en årlig undersøkelse av studenter fra januar til mars, for å gi arbeidsgivere informasjonen om hvilke bedrifter som tilbyr drømmejobbene.