Flere drept på veien i 2013

I fjor hadde norske bilbergere travle dager på jobb. Da døde nemlig 188 personer i trafikken. Dette er 30 prosent flere enn i 2012.

Fysisk arbeid hører med i yrket som bilberger. Foto: Ida Moseng

En lettkledd dame fronter januar måned på veggen.To plastblomster står gjemt bort i en hylle, og på bordet ligger rester fra morgenkaffen. Eirik Isaksen kommer inn døra på pauserommet til Falck Redning AS. Han er en av de 22 redningsarbeiderne som er ute og berger biler etter ulykker, tauer inn feilparkerte biler og frakter biler til verksteder.

- Jeg har ofte mellom 10 og 15 oppdrag om dagen. Dette er en veldig variert jobb, og man vet aldri hva som skjer i løpet av arbeidsdagen, sier Isaksen.

Han henter en kaffe i kaffeautomaten, før han setter kursen mot sin faste følgesvenn; den store, røde bergingsbilen. På radioen synger No Doubt "It's my life", og det er akkurat dette livet Eirik Isaksen er så glad i. Et liv ute på veien hvor man drar til ulykkessteder, uviten om hva som venter. Slik holder han på i tolv timer. Men i vinter har det vært mer stille enn noen gang.

- Det har jo ikke vært kaldt i vinter. Blir det 20 minusgrader, blir det fort mer kaos, sier han.

 

Se video av Isaksens arbeidsdag lenger ned i saken.

KommunikasjonssjefKristin Øyen i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk- Skyldes menneskelig svikt

Kaos var det mer av i 2013. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at 188 personer mistet livet i trafikken i fjor. Dette er 43 flere enn i 2012. Eirik Isaksen er ikke overrasket.

- Til tross for at bilene blir mer kollisjonssikre, vil ulykkene alltid være der, for det skyldes som oftest menneskelig svikt. Det er såpass mye biler på veiene, og det er såpass mye uforsiktig kjøring, særlig blant de unge, sier han.

Statistikken for 2013 viser derimot at flere over 25 blir drept og hardt skadd. Kommunikasjonsjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen, mener dette skyldes to ting.

- For det første har ungdomsulykkene gått ned, og for det andre er eldre særlig utsatt som fotgjengere. De tåler mindre, sier hun.

Trygg Trafikk skriver at siden 2009 har vi opplevd en årlig nedgang i antall omkomne på veiene. Øyen synes derfor det er viktig å nevne at mye av økningen fra 2012 til 2013 kommer av at 2012 var et usedvanlig godt år.

- Antall drepte og skadde i trafikken i 2012 var det laveste siden 1950. Men økningen i fjor kan også skyldes at det var mye fint vær i sommer og mye bilkjøring rundt omkring i landet.

 

FalckBilen må festes godt fast. Foto: Ida MosengPsykisk tøft

Eirik Isaksen har klatret opp de høye trappetrinnene til førersetet. Her har han god oversikt over resten av trafikken. Inni bilen ligger flere sett arbeidshansker, en termoskopp er plassert i god rekkevidde til førersetet og varmeapparatet er skrudd på fullt. Han har jobbet hos Falck i to og et halvt år, men har enda ikke kommet utfor en skikkelig stygg ulykke. Det er han glad for. Mange av kollegaene hans har vært vitne til fæle hendelser, og dette sitter igjen lenge etterpå.

- Det er helt klart tøft psykisk. En kollega av meg var vitne til at en mann kastet seg utfor en bro, dette sleit han med en stund. Selv om jeg aldri har vært med på en stygg ulykke, har jeg hentet mange bilvrak, og jeg ser hvor mye krefter som er i sving.

 

FalckEirik Isaksen prøver å få start på bilen. Foto: Ida MosengBrukte en halv dag på ett oppdrag

- Jeg får ikke svar i Gabelsgate, skal jeg bare dure ned?

- Vent litt! Dra til Brobekkveien istedet.

- Det er mottatt!

Isaksen får hele tiden meldinger over radioen fra kontoret på Østre Aker vei.

Kun fem minutter senere har han har ålt den lange bilen gjennom et par smale sideveier, og kommet seg til Ila Dekk og Bilpleie i Brobekkveien. Her skal han hente en bil som har ladeproblemer, og frakte den til et verksted på Sandvika.

Falck avdelingen på Østre Aker vei har ansvaret for både Oslo, Nedre Romerike, Bærum og Asker. Isaksen forteller at på en travel dag kommer man seg sjeldent bort fra et område, da kjører en bare mellom det ene oppdraget etter det andre på samme sted.

- I fjor høst var det en som hadde kjørt seg fast på en skogsvei i Gjerdrum. Da brukte vi omtrent en halv dag på å få han ut.

Men i dag er ingen travel dag for Eirik Isaksen. Han tar seg til og med tid til å småskravle litt med eieren på Ila Dekk og Bilpleie, men en kaffe takker han høflig nei til. Til tross for at det ikke har vært noen stygge ulykker enda i dag, må han alltid være på vakt. I hvert fall hvis trenden fra 2013 fortsetter.        

 

Her kan du se hvordan en vanlig arbeidsdag er for bilbergeren Eirik Isaksen.