Sukkersikre vinterveier

Enorme mengder salt brukes for å holde norske vinterveier bare. Oslo kommune alene brukte i fjor 8500 tonn salt. Til tross for at alternativer finnes, er disse i liten grad utprøvd. En NTNU-forsker bekrefter behovet for bedre testmetoder.

Hvert år saltes over 9000 kilometer med vinterveier i Norge. Bare Oslo kommune alene brukte i fjor over 8500 tonn salt. Foto: Derrick Coetzee

I kampen mot såpeglatte veier og trafikksikkerhet, saltes 9000 kilometer vei hver vinter. Men saltingen har sine ulemper. Biler angripes raskere av rust, og planter og trær i veikanten dør.

I Niagara-regionen i Canada har de i rundt tre år prøvd ut en blanding av sukker og salt for å redusere bruken av tradisjonelt miljøforurensende veisalt. Blandingen av saften fra rotfrukten sukkerbete og vanlig veisalt har det vist seg å være svært effektivt. Der vanlig veisalt begynner å miste sin effekt ved temperaturer lavere enn minus 10 grader - og man må kompensere med å kaste på stadig større mengder salt - vil sukkerblandingen fungere helt ned til -32 grader, skriver den kanadiske nettavisen The Star.

Frykter kladding

Stipendiat Kine Nilssen ved fakultet for ingeniørvitenskap ved NTNU, bekrefter at hun har hørt om bruken av sukkerblanding, blant annet på en fagkonferanse i Andorra.

Nilssen sier at en slik blanding kan få isen til å smelte og hindre tilfrysing.

– Når de bruker salt under snøvær, blir snøen lettere å fjerne. Salt har blant annet en egenskap som kalles antikompaktering. Denne egenskapen hindrer at det dannes en hard is- og snøsåle på vegbanen, noe som gjør den lettere fjerne mekanisk. Jeg tror at dette blir vanskeligere hvis man bruker en sukkerblanding, fordi denne ikke har like gode antikompakteringsevner som salt, men jeg kjenner ikke produktet i detalj, forklarer Nilssen.

Hun bekrefter at det er behov for bedre testmetoder for å teste nye produkter og kjemikalier som kommer på markedet. 

Tåler kanadisk kulde

Ifølge den kanadise nettavisen The Star kan sukkerblandingen fungere fint helt ned til -32 grader. Det ordinære veisaltet som brukes i Norge, natriumklorid, kan i praksis ikke brukes når det blir kaldere enn ca -8 grader. Blir det kaldere må det brukes store mengder for å smelte snø og is.